PMK
Konsorcjum złożone z kilku firm zapłaci około miliarda euro za niemiecki bank HSH Nordbank, który kiedyś był największym na świecie źródłem finansowania sektora żeglugowego. Niemiecki rząd zdecydował się na ten ruch po szeregu kiepskich wyników finansowych i nieudanych bailoutów.
Nowymi, głównymi udziałowcami banku będą grupy Cerberus i J.C. Flowers, a część akcji pozyskają także inwestorzy: GoldenTree, Centaurus Capital oraz austriacki bank BAWAG. Niemiecki rząd ogółem pozbędzie 94,9 proc. akcji HSH za cenę 1,2 mld dolarów.
HSH stał się największym na świecie pożyczkodawcą dla sektora żeglugowego w 2000 roku. Potrzebował jednak dwóch rządowych interwencji ratunkowych po gwałtownej zapaści w żegludze spowodowanej światowym kryzysem finansowym i nadpodażą tonażu wśród firm spedycyjnych.
Hamburg and Schleswig-Holstein uratowały HSH, wpłacając 3 miliardy euro kapitału i gwarantując koleje 10 miliardów euro w 2009 r. W 2011 r. gwarancja została obniżona do 7 miliardów euro, ale HSH poprosił o przywrócenie jej pierwotnego poziomu w 2013 r. Gwarancja zostanie teraz wycofana, a cena zakupu może zostać obniżona po dokonaniu ostatecznej oceny pozostałego ryzyka.
Całkowite straty poniesione w związku z inwestycjami HSH wyniosły od 10,8 miliarda do maksymalnie 14 miliardów euro.
Nieprawidłowości w Polskiej Grupie Zbrojeniowej? Zapłacono za ubezpieczenie fregat, choć budowa dopiero ruszyła
Hapag-Lloyd i IKEA współpracują na rzecz czystszej żeglugi
Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu imiennego
Największe takie zamówienie w historii? Qatar Energy zamawia 18 wielkich gazowców za 6 mld dolarów
Bandera wygodna dla polskich armatorów i rządu. Jak przywrócić ją flocie handlowej?
Na oczach Zachodu rosyjska "flota-widmo" przewozi broń i ropę