Najlepszym sposobem na rozwój europejskiej gospodarki morskiej są klastry – stwierdził na spotkaniu Europejskiej Sieci Klastrów Morskich (ENMC) Karmenu Vella, unijny komisarz ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa.
ENMC reprezentuje 18 państwowych klastrów morskich, w tym Polski Klaster Morski. - Dzięki sieci klastrów w całej Europie łatwiej o współpracę międzynarodową między firmami i kreowanie strategii ekonomicznych na światową skalę. Chcemy wam pomóc, tworząc lepsze regulację, stąd też moja obecność na spotkaniu. Rozwój klastrów to dla nas główny priorytet – mówił Karmenu Vella.
Gospodarka morska jest w Unii Europejskiej traktowana priorytetowo. Szacuje się, że przemysły morskie zatrudniają około 5,4 mln osób, które wytwarzają 500 mld euro wartości dodanej. Prognozuje się, że do 2020 r. ilość zatrudnionych może wzrosnąć do 7 mln osób.
W krajach wykorzystujących skutecznie morskie przemysły, klastry morskie działające w krajach UE wytwarzają produkty i usługi o znacznej wartości dla gospodarki narodowej. Włoski Klaster Morski wytwarza produkty i usługi o wartości około 40 mld euro zapewniając zatrudnienie około 480 tys. osób, a Francuski Klaster Morski ponad 60 mld euro i daje zatrudnienie ponad 300 tys. pracowników. Biorąc pod uwagę zatrudnionych w firmach kooperujących, rocznie każdy pracownik związany z „niebieską gospodarką” przynosi Włochom przeciętnie 190 tys. euro, a Francuzom ponad 210 tys. euro.
Polska Morska na tle Unii Europejskiej wypada całkiem dobrze, choć mogło by być lepiej. W Polsce, w gospodarce morskiej działa około 12 tys. przedsiębiorstw, kilka uczelni i instytutów naukowych. Prawie 90 tys. zatrudnionych w polskich firmach generuje przychody w wysokości około 25 mld zł.
Nieźle radzi sobie także Polski Klaster Morski, którego władze na początku roku podpisały porozumienie o współpracy z Klastrem COP. W umowie mówi się między innymi o tym, że ich celem będzie propagowanie, wspieranie i rozwój innowacji i badań w obszarach funkcjonowania Klastra COP oraz PKM we współpracy z podmiotami B+R w Polsce i za granicą oraz wspólne organizowanie konferencji, szkoleń, seminariów, wystaw, a także spotkań, w celu nawiązania współpracy pomiędzy członkami i partnerami PKM a przedsiębiorstwami i instytucjami naukowo-badawczymi działającymi w ramach Klastra COP.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych