pc
Kierunki rozwoju przestrzennego określa przyjęty przez radnych Plan zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030. Jego częścią jest Plan zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego Gdańsk-Gdynia–Sopot 2030.
Plan zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030 wraz ze stanowiącym jego część Planem zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego Gdańsk-Gdynia–Sopot 2030 Sejmik Województwa Pomorskiego przyjął podczas czwartkowej sesji.
W czasie konferencji prasowej w przerwie sesji marszałek województwa Mieczysław Struk podkreślił, że pomorskie jest pierwszym województwem w kraju, które uchwaliło nowy Plan zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego. – Plan dla województwa, wraz z obszarem metropolitalnym, wyznacza ramy rozwoju przestrzennego z uwzględnieniem zarówno planowanych inwestycji infrastrukturalnych w perspektywie 2020 roku, jak również określa wyzwania po tym roku – tłumaczył. Wyjaśnił, że plan pozwala skoordynować inwestycje ponadlokalne, zarówno w zakresie kolejności ich realizacji, jak i ich efektywności.
Przyjęty dokument przewiduje realizację m.in. drogi ekspresowej S6, obwodnicy metropolitalnej Trójmiasta i obwodnicy północnej aglomeracji Trójmiasta. Zakłada stworzenie docelowego systemu obsługi transportu zbiorowego, m.in. w oparciu o istniejące i reaktywowane linie kolejowe, np. Pruszcz Gdański-Żukowo, Kartuzy-Sierakowice, Wejherowo-Garczegorze, oraz systemu węzłów integracyjnych. Plan przewiduje też kształtowanie węzłów transportowo-logistycznych, w tym rozwoju układu drogowo-kolejowego poprawiającego dostępność do portów morskich, m.in. połączenie portu w Gdyni z obwodnicą zachodnią Trójmiasta.
Jak mówił marszałek, plan przewiduje też tworzenie warunków dla wzrostu bezpieczeństwa energetycznego całego regionu i północnej Polski w związku z możliwością lokalizacji w obszarze metropolitalnym nowych systemowych źródeł energii. – Myślimy tu o rejonie Dolnej Wisły, między Tczewem a południową granicą województwa, w Gdańsku Rudnikach oraz energetyki jądrowej w Żarnowcu lub Lubiatowie-Kopalinie – dodał.
Plan zagospodarowania pomorskiego przewiduje również tworzenie strategicznych terenów inwestycyjnych, np. w rejonie Rusocina, rafinerii w Gdańsku i na zachód od portu w Gdyni.
Dokument określa też strukturę produktów turystycznych, w tym tras rowerowych, szlaków kajakowych i żeglarskich.
Wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak zwrócił uwagę, że „żadne z miast, z gmin w dzisiejszych czasach nie jest samotną wyspą, są funkcje, które się uzupełniają i te funkcje powinny być harmonizowane i dzięki planowi zagospodarowania obszaru metropolitalnego te funkcje będą w przyszłości harmonizowane”.
– Obszar metropolitalny Gdańsk-Gdynia–Sopot jest pierwszym obszarem metropolitalnym w kraju, który dysponuje kompletem dokumentów, które pozwalają temu obszarowi rozwijać się w sposób dynamiczny – podkreślił Grzelak. Zaznaczył, że obszar metropolitalny obejmuje 60 gmin, z których w konsultacjach na temat planu zagospodarowania uczestniczyło 57.
Wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski zaznaczył, że kluczem dla dalszej integracji metropolitalnej jest transport. – Inwestycjami o fundamentalnym znaczeniu dla metropolii i spójności naszego regionu są drogi ekspresowe S6 i S7, i będziemy wspólnie starali się o jak najszybsze dokończenie i realizację tych inwestycji – dodał.
Jakub Pietruszewski z Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego zwrócił uwagę, że plan wskazuje na konieczność ograniczenia niekontrolowanej suburbanizacji. – Czyli rozlewania się zabudowy wszędzie na podstawie miejscowych planów czy wydawanych decyzji administracyjnych, co powoduje chaos przestrzenny zwłaszcza w obszarach zurbanizowanych – wyjaśnił. Powiedział, że plan przewiduje ograniczenia dalszej ekspansji zabudowy.
Za przyjęciem Planu zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030 zagłosowało 18 radnych, przeciwko było 5 radnych z PiS. Radny PiS Jerzy Barzowski uzasadniał PAP, że „plan nie rozwiązuje wszystkich problemów całego województwa”. – Istotą planowania przestrzennego jest pokazanie koncepcji rozwoju całego województwa, zwłaszcza w zakresie powszechnej dostępności do dóbr i usług – tłumaczył. – Najpierw trzeba zbudować drogi (...) w przyjętym planie nie ma wielu propozycji budowy dróg – argumentował.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych