• <
urząd_morski_gdynia_2021

IMO planuje wprowadzić światowy pułap emisji siarki dla żeglugi

Strona główna Prawo Morskie, Polityka Morska, Ekonomia Morska IMO planuje wprowadzić światowy pułap emisji siarki dla żeglugi
IMO planuje wprowadzić światowy pułap emisji siarki dla żeglugi - GospodarkaMorska.pl

PMK

05.10.2016 Źródło: własne

Światowa żegluga morska powoli przygotowuje się do wejścia w życie kluczowej ustawy antyemisyjnej, która zmniejszy zanieczyszczenie produkowane przez statki, ale za to zwiększy prawie dwukrotnie koszt paliwa.

Żegluga odpowiada bowiem za największą na świecie emisję siarki do atmosfery. Z tego powodu Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) będzie 24-28 października obradować nad wprowadzeniem ograniczenia emisji tego związku dla wszystkich armatorów na świecie. Ma się to przyczynić do zmniejszenia wydzielania siarki z paliw do 0,5 proc.

- Jeden duży statek w czasie dnia emituje więcej tlenków siarki niż wszystki nowe samochody, które przez rok pojawią się na drogach – przekonuje Thomas Koniordos z firmy ekologicznej Yara International – To wystarczając powód do wprowadzenia ograniczeń w tym aspekcie – twierdzi.

IMO ma nadzieję powtórzyć sukces wprowadzonej w Europie dyrektywy siarkowej, która weszła w życie wraz z rozpoczęciem 2015 r. Nowe normy nakazywały, by w wyznaczonych strefach, które funkcjonują m.in. na Morzu Bałtyckim, Morzu Północnym i Kanale La Manche, emisja związków siarki nie przekraczała 0,1 procent – do końca 2014 r. limit ten wynosił 1 procent.

Większość firm działających w branży morskiej (zmiana dotknęła szczególnie armatorów) nie negowała konieczności wprowadzenia zmian, a skarżyła się na sam sposób wdrażania nowych przepisów. Szczególnie na pośpiech, który towarzyszył całemu procesowi, a także na fakt, że przepisy te nie dotykają w równym stopniu wszystkich. To wskazówka dla IMO, by nie popełnić tego samego błędu.

Optymizmu IMO dodaje fakt, że dyrektywa siarkowa okazała się dotąd sukcese. Wdrożenie przepisów, które weszły w życie 1 stycznia 2015 r. już przynosi oczekiwane rezultaty. Pomiary wykazały, iż poziom dwutlenku siarki w powietrzu został zredukowany w tych rejonach o 50-60 procent. Podobny rezultat spodziewany jest też w odniesieniu do całego roku 2015. Teraz przyszedł czas, by do tych standardów przystosowała się światowa żegluga.

Źródło:
własne
legal_marine_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31251,00 $ tona -6,49% 13 maj
 Cynk 2891,00 $ tona -3,12% 13 maj
 Aluminium 2422,00 $ tona -2,10% 13 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.