ew
Na Odrze ma powstać około 20 stopni wodnych w ramach Odrzańskiej Drogi Wodnej - zapowiedział w czwartek w Szczecinie minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Dzisiejsza konferencja zamyka dyskusje na temat modelu związanego z Odrzańską Drogą Wodną - powiedział dziennikarzom Gróbarczyk. "Przy okazji ustalamy wszelkie najistotniejsze kwestie związane ze stopniami wodnymi, piętrzeniami, czy parametrami opartymi o najwyższą wodę żeglowną. Ma to zasadnicze znaczenia pod kątem kosztów, ale również realizacji tej inwestycji" - dodał Gróbarczyk.
"Kolejny etap to studium hydrotechniczne, które już będzie pokazywało konkretne rozwiązania konstrukcyjne dla poszczególnych stopni wodnych, ale i również odcinków żeglugowych" - kontynuował szef resortu gospodarki morskiej.
"Wszystkich stopni wodnych jest około 20" - odpowiedział pytany, ile ma być na Odrze stopni wodnych. "To duża zmiana w dotychczasowej koncepcji, ponieważ zostaje zmniejszona wysokość piętrzenia. Do tej pory wszystkie dokumenty, które były przygotowywane dotyczyły mniejszej ilości stopni" - dodał.
"Dziś zaprezentowane rozwiązanie zmierza w tym kierunku, aby obniżać wysokości piętrzenia, zwiększać ilość piętrzeń, ale z drugiej też strony ustalać na tyle bezpieczną wysoką wodę żeglowną, aby nie trzeba było przebudowywać całej infrastruktury drogowo-kolejowej" - powiedział Gróbarczyk.
Studium wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej ma być gotowe pod koniec 2018 r.
Gróbarczyk był gościem konferencji zorganizowanej w stolicy Pomorza Zachodniego "Program rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej. Nowe szanse i wyzwania dla samorządów terytorialnych". Organizatorem konferencji jest ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, a partnerami Akademia Morska w Szczecinie i Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście.
Zgodnie z opracowaną przez MGMiŻŚ i przyjętą przez rząd w połowie ub. roku strategią rozwoju śródlądowych dróg wodnych, na Odrzańską Drogę Wodną (ODW) do 2020 r. zaplanowano wydatki rzędu 2,9 mld zł, a do 2030 r. - w sumie ok. 30,7 mld zł. Z tej kwoty zaplanowano 670 mln zł na zmianę zbiornika Racibórz z funkcji suchej na wielofunkcyjną.
Ponadto 11 mld zł miałaby kosztować budowa kanału Śląskiego, który połączyłby Odrę z Wisłą, 3,1 mld zł - dostosowanie kanału Gliwickiego, 2,9 mld zł - modernizacja 20 stopni wodnych, 6,6 mld zł - budowa 14 nowych stopni wodnych na odcinku Brzeg Dolny - ujście Nysy Łużyckiej oraz 4,5 mld zł budowa ośmiu stopni wodnych na tzw. Odrze granicznej. W ramach ODW w latach 2021-30 planowane jest też wybudowanie kanału Koźle-Ostrawa, który byłby polską częścią drogi wodnej do Dunaju.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych