pc
Mszczonów także skorzysta na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) - ocenia w rozmowie z PAP burmistrz tego miasta Grzegorz Kurek. Dodał, że gminę Mszczonów dzieli od terenu, gdzie ma powstać nowe lotnisko tylko ok. 20 km.
Kurek zauważył, że w okolicach planowanej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego są ziemie bardzo dobrej jakości. "Grunty mają II i III klasę. Nikt rozsądny nie przeznaczy takiej ziemi na magazyny i tereny związane z logistyką. Na terenie gminy Mszczonów ziemie są słabsze, u nas można budować do woli. A dojazd zajmie kilkanaście minut, bo dzieli nas od przyszłego portu około 20 km" - powiedział Kurek.
Burmistrz przypomniał, że gmina Mszczonów była brana pod uwagę jako jedna z możliwych lokalizacji CPK. Ostatecznie wybrano Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim, w województwie mazowieckim.
"Sytuacja może się jednak zmienić. Jeszcze zwykli ludzie muszą się wypowiedzieć na temat tej lokalizacji. A wokół Baranowa jest sporo dużych miast, czy to Żyrardów, Grodzisk Mazowiecki, Błonie. Ludzie stamtąd mogą protestować, co może bardzo opóźniać prace przy dokumentacji" - powiedział.
Pełnomocnik ds. CPK Mikołaj Wild mówi w rozmowie z PAP, że Mszczonów odpadł z lokalizacji CPK, z kilku powodów. "Przede wszystkim jest stosunkowo daleko położony od Warszawy, po drugie nie umożliwia posadowienia głównego węzła kolejowego Rzeczpospolitej, po trzecie operowanie na tym porcie w formule 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, 365 dni w roku byłoby dość utrudnione ze względów środowiskowych" - mówił.
We wtorek rząd rozpatrzy projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port „Solidarność” – Centralny Port Komunikacyjny (CPK) dla Rzeczypospolitej Polskiej. Koszt budowy CPK wyniesie ok. 31-35 mld zł, jego budowa ma potrwać 10 lat.
27 kwietnia br. zostało wydane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej. Został nim Mikołaj Wild.
Przyjęto w nim Koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego jako węzła transportowego, opartego na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym oraz kolejowym. Port +Solidarność+ powinien stanowić centrum udoskonalonego systemu transportu kolejowego.
W ubiegłym tygodniu Rada Ministrów na posiedzeniu wysłuchała informacji w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął Koncepcję na posiedzeniu w ubiegły czwartek.
Jak mówił w piątek na konferencji prasowej Wild, prezentując dziennikarzom Koncepcję, pierwszy samolot odleci z Centralnego Portu Komunikacyjnego w połowie 2027 r. Przez najbliższe dwa lata mają trwać prace przygotowawcze do inwestycji. Koszt budowy CPK wyniesie ok. 31-35 mld zł.
Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości. Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Przez pierwsze osiem miesięcy br. port obsłużył 10,4 mln pasażerów – to o 24 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina wynosi 20 mln osób rocznie.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych