mk/PAP
Morskie wody wewnętrzne Zalewu Szczecińskiego i Zalewu Kamieńskiego będą miały plany zagospodarowania przestrzennego, by w przyszłości m.in. ułatwić inwestycje. Według dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie nie może być tak, że ktoś na lądzie projektuje hotel, do którego będzie chciał w przyszłości dobudować marinę, a ktoś inny wyznacza w tym samym miejscu rezerwat przyrody na wodzie.
Plany zagospodarowania przestrzennego pomogą wskazać sposoby zagospodarowania Zalewu Szczecińskiego i Zalewu Kamieńskiego - powiedział w środę PAP dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Andrzej Borowiec.
"Na morzu są szlaki żeglugowe, obszary, gdzie rybacy łowią ryby, obszary ochronne, podmorskie kable, poligony, rurociągi, miejsca, gdzie mają być zlokalizowane wiatraki, miejsca eksploatacji surowców i obszary, którymi są zainteresowane różne instytucje naukowo-badawcze" - powiedział Borowiec. Jak dodał, duża liczba obszarów działalności powoduje konflikty, których dzięki planom będzie można uniknąć.
W planach zagospodarowania trzeba będzie wyznaczyć tereny pod inwestycje, wskazać obszary wyłączone z inwestowania z uwagi na strefy ochronne, a także uwzględnić obszary pracy rybaków - wyliczał dyrektor.
Zdaniem Borowca, gotowe plany zagospodarowania pozwolą dyrektorom urzędów morskich wydawać pozwolenia na inwestycje na miejscu. Obecnie każda inwestycja na obszarach morskich, czyli na morzu terytorialnym i morskich wodach wewnętrznych, wymaga tzw. pozwolenia na wznoszenie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń, które wydaje minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej - powiedział.
Projekty planów zagospodarowania nie obejmują dużych portów w Policach, Szczecinie i Świnoujściu, dla których będą robione osobne plany - dodał dyrektor.
Ze względu na skomplikowane procedury plany mogą być gotowe za około dwa lata. Koszt sporządzenia planów dla Zalewu Szczecińskiego i Zalewu Kamieńskiego to 1,2 mln zł, z czego zdecydowana większość pochodzi z funduszy unijnych.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi