pc/amw.gdynia.pl
Pierwsze bezzałogowe przejście jednostki nawodnej przez najbardziej uczęszczaną trasę żeglugową świata zakończyło się sukcesem. To kolejny krok na drodze do autonomicznych statków.
Stało się to w momencie kiedy w ubiegłym tygodniu do portu powróciła USV Maxlimer, prototypowa jednostka klasy SEA-KIT. Odbyła ona rejs z Tollesbury w Wielkiej Brytanii do Ostendy w Belgii i z powrotem. Przejście SEA-KITA było kontrolowane tylko i wyłącznie przez operatorów z lądu, którzy w oparciu o satelitarne systemy komunikacyjne prowadzili z lądowego stanowiska operatora wachtę morską, łącznie z pełną oceną sytuacji nawigacyjnej i manewrami antykolizyjnymi.
W przygotowaniu i realizacji przejścia brała udział kpt. mar. Karolina Zwolak z Instytutu Nawigacji i Hydrografii Morskiej, zbierając dane nawigacyjne na przejściu jednostki, które zostaną wykorzystane do dalszych prac z zakresu rozwoju technologii autonomii jednostek i bezpieczeństwa żeglugi statków bezzałogowych i autonomicznych.
SEA-KIT to ponad 11-metrowa jednostka, zbudowana pod kątem udziału w konkursie Shell Ocean Discovery XPRIZE przez drużynę GEBCO-NF Alumni jako bezzałogowy statek hydrograficzny, współpracujący z autonomicznym pojazdem podwodnym typu Hugin.
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni
Nowo wybudowane Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło pierwszy statek
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"