• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Port Hamburg - zauważalny zwrot w przeładunkach

24.11.2020 18:20 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Port Hamburg - zauważalny zwrot w przeładunkach - GospodarkaMorska.pl
Copyright: HHM / Peter Glaubitt

Spadek w przeładunkach morskich w największym porcie uniwersalnym Niemiec w trzecim kwartale na poziomie 8 procent był znacznie niższy niż w drugim kwartale - wówczas port w Hamburgu zanotował spadek o 16,2 procent. Negatywne skutki pandemii koronawirusa, które mogą być odczuwalne na całym świecie, są zatem nadal widoczne w wynikach hamburskiego portu.

Przeładunki w trzecim kwartale:

W kontenerach wyniosły 2,3 miliona TEU (-4,9 procent)
Łączne przeładunki morskie sięgnęły 32 milionów ton (-8 procent)
 
Według Hafen Hamburg Marketing (HHM), wynik w trzecim kwartale daje nadzieję, że dwucyfrowy spadek sprzedaży może zostać zatrzymany. Był on spowodowany w szczególności spowolnieniem w wielu sektorach gospodarki i słabszym popytem konsumpcyjnym. Według HHM w trzecim kwartale odnotowano dodatni trend wzrostowy.

"Od lipca obserwujemy stabilizację w rozwoju przeładunków, a tym samym ogólnie mniejszy spadek wolumenu przewozów morskich obsługiwanych w porcie w Hamburgu. Jako powody należy wymienić spadek liczby zakażeń w lecie i późniejsze złagodzenie środków mających na celu powstrzymanie pandemii, a także uzupełnaienie magazynów pod zamówienia bożonarodzeniowe", wyjaśnia Axel Mattern, dyrektor generalny Hafen Hamburg Marketing. Należy zauważyć, że port w Hamburgu nieprzerwanie świadczy usługi przeładunkowe i logistyczne w trybie 24/7. "Niezawodne dostawy towarów i surowców dla ludności i gospodarki są bezpieczne nawet w trudnych warunkach gospodarczych na świecie", mówi Mattern, dodając: "Port wraz ze swoimi terminalami, firmami logistycznymi i usługowymi, a także połączeniami transportowymi z zapleczem lądowym, jest w pełni operacyjny".
 
W pierwszych trzech kwartałach tego roku na terminalach w porcie w Hamburgu załadowano lub wyładowano łącznie 93,2 mln ton frachtu morskiego. Jest to spadek o 10,7 procent w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Dotyczy to obu głównych segmentów rynku. Przeładunki drobnicy (także kontenerowej) na poziomie 65,2 mln ton (-9,9 procent) oraz przeładunki ładunków masowych na poziomie 28 mln ton (-12,4%) pozostały znacznie poniżej dobrego wyniku z poprzedniego roku. W segmencie przeładunków kontenerowych w pierwszych trzech kwartałach na hamburskich nabrzeżach łącznie przeładowano 6,3 miliona TEU (standardowe kontenery o wymiarach 20 stóp). Jest to spadek o 9,9 procent w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.

Zmiany wielkości przeładunków kontenerów w relacji z dziesięcioma najważniejszymi partnerami handlowymi portu układały się bardzo różnie w pierwszych trzech kwartałach. Przede wszystkim spadek wolumenu kontenerów przywiezionych drogą morską z/do Chin (-11,3%) - zdecydowanie najważniejszym partnerem handlowym Hamburga - nie mógł zostać zrekompensowany wzrostami w relacji z innymi krajami. Ponadto oprócz Chin także Rosja (-15,1 proc.), Szwecja (-11,8 proc.), Korea Południowa (-11,8 proc.), Dania (-3,4 proc.) i Polska (-9,6 proc.) odnotowały częściowo dwucyfrowe spadki w przeładunku kontenerów morskich.

Wśród partnerów handlowych z listy Top Ten hamburskiego portu, z którymi obroty kontenerowe wzrosły, znajdują się USA (+0,1 procent), Singapur (+7,1 procent), Wielka Brytania (+41,0 procent) i Malezja (+ 5,5 proc.). W przypadku Stanów Zjednoczonych, które zajmują drugie miejsce w rankingu kontenerowych partnerów Hamburga, w pierwszych trzech kwartałach nadal odnotowywano wzrost do łącznie 439 000 TEU. „Niezmiennie pozytywny rozwój przewozów kontenerowych z USA jest zaskakujący w kontekście tamtejszej aktywności gospodarczej, na którą wpływa koronawirus i spadający popyt. Pozytywny rozwój ruchu kontenerowego z Wielką Brytanią wynika ze zwiększonej liczby pustych kontenerów przewożonych na rynek niemiecki oraz z rosnącej liczby dostaw do Wielkiej Brytanii przed zbliżającym się Brexitem "- wyjaśnia Ingo Egloff, kolega Axela Matterna z zarządu.

Spadek importu w porcie Hamburg o 14,4 procent był silniejszy niż spadek eksportu (-5,5 proc.). Do zmniejszenia wolumenu ładunków importowanych przyczyniło się przede wszystkim ograniczenie produkcji stali, które spowodowało ograniczenie przeładunku rudy i węgla. Natomiast bardzo pozytywnie rozwijał się w pierwszych trzech kwartałach przeładunek zboża, który osiągnął wielkość 5,6 miliona ton (+20,1 procent). Znacznie większy eksport zbóż, a także nawozów, to główne przyczyny bardzo pozytywnych zmian w rozwoju przeładunków.

„Pomimo ożywienia od połowy roku nie osiągniemy już dobrego wyniku z poprzedniego roku" - podsumowuje Egloff. „Jednak rozwój wydarzeń od lipca daje nadzieję, że pod koniec roku będziemy mieli tylko jednocyfrowe straty".

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.