Chiny oferują Kanadzie stworzenie partnerstwa przeciwko agresywnym działaniom USA – podała w środę agencja The Canadian Press powołując się na ambasadora Chin w Ottawie. Wang Di powiedział w wywiadzie udzielonym agencji, że Chiny chcą uniknąć powrotu „do prawa dżungli”.
Wang określił obecnie działania USA jako „bullying” (nękanie, prześladowanie) i zasugerował, że Chiny i Kanada powinny stworzyć partnerstwo przeciw podminowywaniu przez Waszyngton zasad rządzących dotychczas w polityce globalnej oraz przekonać inne kraje do takiego partnerstwa. Kanadę określił jako „sąsiada” Chin przez Pacyfik.
„Zauważyliśmy, że wobec jednostronnego nękania przez USA Kanada nie ustąpiła (…) Zamiast tego Kanada stoi po właściwej stronie historii, po właściwej stronie międzynarodowego postępowania fair i sprawiedliwości” - powiedział Wang. Dodał, że Chiny i Kanada wydają się być jedynymi krajami, które podjęły „konkretne i rzeczywiste przeciwdziałania wobec nieuzasadnionych amerykańskich ceł”. Powiedział też, że Chiny chcą wykorzystać obecne możliwości by „współpracować z Kanadą i innymi krajami, by zdecydowanie podtrzymywać zbudowany wokół ONZ system międzynarodowy oraz skupiony na WTO (Światowa Organizacja Handlu – PAP) wielostronny system handlowy, by przeciwstawić się wszelkim regresywnym praktykom”.
Ottawa wielokrotnie wskazywała na Chiny jako jedno z zagrożeń dla Kanady i jako kraj odpowiedzialny za próby wpływów na wewnętrzną politykę Kanady. W najbliższy poniedziałek odbędą się w Kanadzie wybory federalne. Sondaże wskazują jako prawdopodobnego zwycięzcę Partię Liberalną, której lider i obecny premier Mark Carney nazwał Chiny podczas debaty w ub.tyg. „największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa Kanady”, a następnego dnia oskarżył Chiny o wspieranie Rosji w inwazji na Ukrainę.
Kanadyjskie relacje z Chinami są trudne, szczególnie od uwięzienia w Chinach dwóch Kanadyjczyków, Michaela Spavora i Michaela Kovriga w grudniu 2018 r. Aresztowano ich po tym, gdy w Kanadzie zatrzymano na wniosek USA wiceprezes Huawei Meng Wanzhou i zwolniono dopiero w 2021 r., gdy sąd w Vancouver prowadzący postępowanie ekstradycyjne Meng zakończył postępowanie na wniosek USA. W marcu br. minister spraw zagranicznych Kanady Mélanie Joly poinformowała, że w Chinach w minionych miesiącach doszło do egzekucji czterech Kanadyjczyków.
Pod koniec marca br. Kanada złożyła do WTO skargę przeciwko Chinom w sprawie ceł nałożonych na kanadyjskie produkty rolne i kanadyjskie owoce morza. W ub.r. Kanada nałożyła na Chiny 100 proc. cła na samochody elektryczne i 25 proc. cła na stal i aluminium.
Wang powiedział The Canadian Press, że Pekin chętnie odstąpi od ceł wobec Kanady, jeśli Kanada zawiesi swoje cła wobec Chin. Dodał, że w relacjach między oboma krajami powinny panować zasady i reguły rynkowe, a nie ideologiczne decyzje.
W ub. tyg. agencja Bloomberga informowała, że chińskie rafinerie znacząco zwiększyły import ropy naftowej z Kanady, po zmniejszeniu o 90 proc. importu ropy z USA. Na początku maja ub.r. zaczął działać rozbudowany rurociąg Trans Mountain, tankowce mogą odbierać ładunki kanadyjskiej ropy z terminalu w pobliżu Vancouver. Docelowo rurociągiem będzie transportowane 890 tys. baryłek ropy dziennie.
Bloomberg podawał, że w marcu b.r. chiński import ropy przez terminal w Vancouver wyniósł 7,3 mln baryłek, a w kwietniu może być jeszcze wyższy. Natomiast import ropy przez Chiny z USA spadł z 29 mln baryłek w czerwcu ub.r. do obecnie 3 mln.
Cytowany przez The Canadian Press profesor Roland Paris z Uniwersytetu Ottawskiego, specjalizujący się w polityce międzynarodowej powiedział, że Pekin stara się promować swoje interesy i właśnie te działania często stawiały Chiny w pozycji przeciwnej do Kanady. Ostrzegł, że kanadyjskie firmy powinny ostrożnie podchodzić do działań Pekinu, który w przeszłości prowadził działania gospodarcze podobne do obecnych decyzji administracji prezydenta USA Donalda Trumpa.
The Canadian Press wyjaśniła, że to ze strony ambasady Chin wyszła propozycja rozmowy, a wywiad przeprowadzono z udziałem tłumacza.
Z Toronto Anna Lach(PAP)
lach/wr/
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych