• <
CTM_980X120_gif_2020

Okręt podwodny z czasów I WŚ zbadany po ponad 100 latach [wideo]

Strona główna MW, służby morskie Okręt podwodny z czasów I WŚ zbadany po ponad 100 latach [wideo]
Okręt podwodny z czasów  I WŚ zbadany po ponad 100 latach [wideo] - GospodarkaMorska.pl
Okręt w 3D w wysokiej rozdzielczości; fot. Tolmount Development

sons

11.08.2020 Źródło: Bluelife

Wrak okrętu podwodnego SM UC-47 niemieckiej marynarki wojennej z czasów I  Wojny Światowej, niedawno został zmapowany, przy użyciu najnowocześniejszego sprzętu o wysokiej rozdzielczości.

Spoczywający na 50 metrach głębokości UC-47, został  zbadany z niespotykaną dotąd szczegółowością. Badania przeprowadzono na zlecenie firmy Tolmount przez naukowców z Uniwersytetu Southampton pod kierunkiem eksperta ds. archeologii głębinowej dr Rodrigo Pacheco-Ruiza, dyrektora projektu badań archeologicznych na morzu (OAR), we współpracy z morskimi firmami badawczymi MMT  podczas przygotowań do położenia nowego rurociągu na Morzu Północnym, około 20 mil morskich od wybrzeża Yorkshire w Anglii.

Wyniki pokazują zadziwiający dobry stan, w jakim zachował się wrak.

Nagrania wideo wykonane przy użyciu ROVa ujawniły dużą dziurę w kadłubie okrętu. Widoczny nad dnem morskim główny kadłub jest nienaruszony na całej długości. Uszkodzenia, których okręt doznał podczas zatonięcia, są wyraźnie widoczne. Wokół wraku porozrzucane są elementy jednostki, w tym jedna z wyrzutni torpedowych.


C-47 przyczynił się do zatopienia 56 statków w ciągu swojej zaledwie rocznej kariery.

W cesarskiej marynarce wojennej miał reputację „szczęśliwego". 18 listopada 1917 roku to szczęście się skończyło. Jednostka została zaatakowana przez brytyjską łódź patrolową P-57. 18 listopada 1917roku podwodny stawiacz min  spoczął na dnie wraz z całą załogą.

UC-44-sister-submarine-of-UC-47.-US-National-Archives-and-Records-Administration-scaled.jpg
UC 44, siostrzana jednostka UC 47; fot. US National Archives and Records Administration

Celem projekt OAR  jest badanie stanowisk archeologicznych, które są niedostępne przy użyciu tradycyjnych metod.

Dotychczasowe działania w ramach OAR okazały się bardzo skuteczne podczas przeprowadzania badań w takich projektach jak mapowanie Morza Czarnego w latach 2016-2018 czy zeszłoroczne odkrycie nienaruszonego 500-letniego wraku statku na Bałtyku.

Zdaniem Dr Rodrigo Pacheco-Ruiz „Miejsca te znajdują się zwykle setki mil od brzegu i można do nich dotrzeć jedynie za pomocą specjalistycznego sprzętu podwodnego, co zwykle stanowi przeszkodę w ich badaniach. Projekty takie jak nasz pokazują, że te miejsca można badać nawet w tych bardzo trudnych czasach, kiedy świat zmaga się z niebezpieczną pandemią ”.


Źródło: Kamila Ostasz/Bluelife
High-Reslolution-survey-of-the-German-WWI-U-boat-UC-47.-Credit_Tolmount-Development--960x595.jpg
fot. Tolmount Development
SM-UC-47-badania-wraku-OAR-1.jpg
Nowoczesny statek badawczy Topaz Tiamat; fot. MMT Reach subsea
 Ropa brent 41,83 $ baryłka  0,00% 22:58
 Cyna 17080,00 $ tona -1,70% 25 wrz
 Cynk 2365,00 $ tona -0,59% 25 wrz
 Aluminium 1708,00 $ tona 0,65% 25 wrz
 Pallad 2230,20 $ uncja  0,00% 22:59
 Platyna 841,60 $ uncja  0,00% 22:59
 Srebro 22,98 $ uncja  0,00% 22:59
 Złoto 1864,15 $ uncja  0,00% 22:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.