Zgromadzenie Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) potwierdziło powołanie nowego sekretarza generalnego podczas 129 sesji Rady. Jego kadencja rozpoczęła się 1 stycznia 2024 roku i potrwa do 31 grudnia 2027 roku. Arsenio Dominguez Velasco jest dziesiątą osobą na tym stanowisku w organizacji.
Ustępujący sekretarz generalny, pan. Kitack Lim pogratulował swojemu następcy nominacji, podkreślając jego doświadczenie i zobowiązał się do współpracy w związku z objęciem przez niego tak ważnego stanowiska w ramach "symbolicznego aktu przejściowego".
Zwracając się do zgromadzonych członków rady Arsenio Antonio Dominguez Velasco zaznaczył, że będzie angażował się w dotychczasowe działania IMO i kontynuował dzieło swoich poprzedników, wskazując na tak istotne zagadnienia jak bezpieczeństwo, cyfryzacja i dekarbonizacja. Wskazał na rolę IMO w zapewnienie bezpiecznej przyszłości planety, aby stała się lepszym miejscem do życia dla przyszłych pokoleń.
- Chcę powtórzyć, jak bardzo nie mogę się doczekać, aby kontynuować współpracę z wami wszystkimi, niezwykłą grupą ludzi, którzy wielokrotnie demonstrowali, że możemy zapewnić, słuchając i rozumiejąc się nawzajem, dzieląc nasze cele i obawy. Jestem bardzo szczęśliwy, aby zacząć od już wielkiego zespołu profesjonalistów, którzy również chcą tego, co jest najlepsze dla państw członkowskich i wszystkich naszych zainteresowanych stron - podkreślił nowy sekretarz generalny.
W związku z objęciem funkcji
wygłosił również noworoczny przekaz, w którym podkreślił zaangażowanie
IMO na rzecz uczynienia branży żeglugowej bezpieczniejszą dla jej
użytkowników, a także społeczeństwa oraz samej planety. Wskazał tu
spadającą liczbę wypadków morskich i sukces w postaci ustanowienia
globalnego limitu emisyjnego siarki. Określił najbliższe lata jako
"nową, ekscytującą erę, dzięki której sektor morski stanie się znacznie
lepszy."
Arsenio Antonio Dominguez Velasco od lat związany jest z branżą morską, będąc z wykształcenia architektem okrętowym. W trakcie swojej kariery zawodowej pełnił funkcję m.in. przez ponad sześć lat dyrektora działu środowiska morskiego IMO. Wcześniej był też przedstawicielem Panamy w IMO. Pracował również w Urzędzie Morskim Panamy. W głosowaniu sześciu innych kandydatów z Chin, Turcji, Kenii, Finlandii, Dominiki i Bangladeszu. Przejmuje stery organizacji w kluczowym momencie, gdy branża żeglugowa zmaga się z wyzwaniami, w tym presją na przyspieszenie dekarbonizacji w ramach strategii 2023 dotyczącej redukcji emisji gazów cieplarnianych z żeglugi, a także eskalujących konfliktów w różnych częściach świata.
Największe takie zamówienie w historii? Qatar Energy zamawia 18 wielkich gazowców za 6 mld dolarów
Bandera wygodna dla polskich armatorów i rządu. Jak przywrócić ją flocie handlowej?
Na oczach Zachodu rosyjska "flota-widmo" przewozi broń i ropę
Alarm dla portów. Potrzebna aktywizacja przemysłu Unii Europejskiej
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego