W celu monitorowania konsumpcji paliw żeglugowych zgodnie z przepisami, Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA) wraz z Federalną Agencją Morską i Hydrograficzną (BSH) po raz pierwszy przeprowadzą kampanię pomiaru spalin emitowanych przez statki na Morzu Bałtyckim za pomocą drona.
Dron będzie startował z małej wyspy Fehmarn położonej na niemieckich wodach Bałtyku. W imieniu EMSA loty będzie realizowała norweska firma Nordic Unmanned. Technologia czujników do pomiaru emisji spalin została dostarczona przez duńską firmę Explicit.
Morze Północne i Bałtyckie to jedne z najczęściej i najgęściej uczęszczanych mórz na świecie. Bardzo ruchliwymi szlakami żeglugowymi na Morzu Bałtyckim są cieśnina Wielki Bełt oraz obszar morski - Rów Kadeta (niem. Kadetrinne). Prognozy dla samego Wielkiego Bełtu przewidują, że w 2030 roku przez jego wody będzie przepływać 80 tys. statków. Wraz ze wzrostem ruchu żeglugowego na Morzu Bałtyckim wzrasta również emisja dwutlenku węgla, tlenków azotu i dwutlenku siarki.
Jak zauważa BSH w komunikacie prasowym, podczas gdy na świecie dozwolone są wyłącznie paliwa żeglugowe o maksymalnej zawartości siarki 0,5 proc., na Obszarach Kontroli Emisji Siarki (SECA), takich jak Morze Północne i Bałtyckie, zawartość ta może wynosić nawet 0,10 proc.
– Dzięki dronom dysponujemy technologią, która umożliwia analizę emisji ze statków na morzu, a tym samym monitorowanie, czy przestrzegane są ustawowe limity zawartości siarki w paliwach – wyjaśniła prezes BSH, dr Karin-Kammann-Klippstein przy okazji kampanii pomiarowej.
Kampanie monitoringowe za pomocą dronów będzie realizowane dwa razy dziennie, a pojedynczy lot będzie trwał około 2,5 godziny. Drony będą przelatywać przez smugi spalin i mierzyć zawartość dwutlenku siarki za pomocą specjalnych czujników. Zawartość siarki w stosowanym paliwie jest określana na podstawie wyników pomiarów. Następnie system informacyjny obsługiwany przez EMSA przekazuje w czasie rzeczywistym wyniki pomiarów wraz z danymi mierzonego statku organom kontrolnym we wszystkich portach europejskich.
Co się stanie w przypadku, gdy statek znaczenie przekroczy normy emisji spalin? Jeśli dane wskażą, że dopuszczalna zawartość siarki w paliwie wynosi powyżej 0,10 procent, statki mogą zostać specjalnie wytypowane do inspekcji w kolejnych portach, do których zawiną, gdzie zostaną pobrane próbki paliwa. W przypadku udowodnienia naruszenia przepisów dotyczących jakości paliw, osobom odpowiedzialnym grożą wysokie kary.
Niemcy szukają sposobu na skuteczny monitoring emisji zanieczyszczeń
BSH informuje, że prowadzi projekty badawcze, w ramach których opracowywane są innowacyjne i skuteczne metody monitorowania emisji a ich wyniki są z kolei wykorzystywane na poziomie międzynarodowym. Ponadto bierze udział w międzynarodowych projektach badawczych, których celem jest zbadanie oraz dalszy rozwój strategii i metod monitorowania emisji spalin ze statków w Europie i na świecie.
W celu dalszego rozwoju monitoringu emisji ze statków, zarówno pod względem metodologicznym, jak i przestrzennym, BSH ściśle współpracuje z krajami europejskimi, takimi jak Belgia, Holandia, Dania, Szwecja, Finlandia i EMSA, które prowadzą podobne pomiary. Celem współpracy jest utworzenie europejskiej sieci pomiarowej, która będzie się wzajemnie wspierać w śledzeniu przypadków niezgodnego z przepisami stosowania paliw żeglugowych.
W Niemczech BSH prowadzi operacyjną sieć pomiarów automatycznych, obejmującą stacje zamontowane na podejściach do portów w Hamburgu, Bremerhaven i Kilonii, a także mobilne stacje pomiarowe, np. na statku pomiarowym BSH do poszukiwania wraków i badań ATAIR.
Ponadto BSH stale sprawdza, czy istniejące przepisy wymagają dostosowania lub dalszego rozwoju. Ustalenia te są między innymi wykorzystywane w pracach komitetów zajmujących się ochroną środowiska morskiego i zrównoważoną żeglugą.
BSH jest centralnym niemieckim urzędem morskim. Jego zadania koncentrują się na promocji, bezpieczeństwie i monitorowaniu żeglugi morskiej, badaniach i gromadzeniu serii danych z zakresu oceanografii i chemii morskiej, prognozowaniu poziomu wód oraz hydrografii morskiej, w ramach której sporządzane są oficjalne mapy morskie. Jednym z obszarów, który ostatnio stale się rozwija, jest wydawanie pozwoleń i monitorowanie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej.
Eksperci z PAN: jest bezdyskusyjne, że to człowiek poprzez emisję gazów cieplarnianych spowodował ocieplenie
Rusza akcja zarybiania i sprzątania Odry
Torqeedo chce produkować elementy do statków wykonane w 100% z recyklingu plastikowych odpadków wydobytych z oceanu
Marzec z rekordem temperatury oceanów – ponad 21 st. C
GIOŚ: przeprowadzono badania geofizyczne Morza Bałtyckiego na obszarze ponad 7 tys. km2
W rybach i owocach morza jest więcej PFAS niż by się wydawało