Francuski koncern zbrojeniowy otrzymał od agencji zamówień obronnych nowy kontrakt na zbadanie projektu przyszłego bezzałogowego bojowego pojazdu podwodnego (UCUV). Przewidziane na 10 miesięcy badanie pozwoli zbadać główne przypadki użycia i opracować architekturę systemu dla bezzałogowego bojowego pojazdu podwodnego.
Wiele marynarek wojennych jest zainteresowanych rozwojem zdolności wykorzystywania bezzałogowych i autonomicznych
systemów nawodnych i podwodnych. Jawi się to jako prawdziwy atut strategiczny w zakresie misji wywiadowczych, patrolowych oraz kontroli dna morskiego. Okręty stają się wtedy niejako platformami, z których operują pojazdy AUV i UUV. Tę technologię wykorzystują od lat polskie okręty przeciwminowe proj. 258 w trakcie działań związanych z niszczeniem obiektów niebezpiecznych zlokalizowanych pod wodą.
- Naval Group z dumą wspiera francuskie Ministerstwo Sił Zbrojnych w badaniu tej nowej bezzałogowej zdolności, która pomoże rozpocząć rozwój autonomicznych systemów o dużej wydajności - powiedziała dyrektor Naval Group ds. dronów, systemów autonomicznych i broni podwodnej Aurore Neuschwander.
Wykorzystując swoje doświadczenie w projektowaniu i rozwoju autonomicznych systemów podwodnych oraz współpracując z licznymi francuskimi partnerami, Naval Group inwestuje własne fundusze od 2016 roku w celu opracowania prototypowego, podwodnego drona (XL-UUV). Zostanie on poddany testom i certyfikowany na morzu latem 2023 roku, co umożliwi firmie przetestowanie różnych technologicznych aspektów w krótkim cyklu.
Wśród zdolności określanych jako unikalne, francuski koncern wraz z partnerami miał opracować tzw. Autonomiczną Kontrolę Podejmowania Decyzji (Controlled Decision-Making Autonomy, ADC), zaprojektowana jako swoisty mózg pokładowy dla dronów, oferując jednocześnie obsługującym sprzęt marynarzom działającym z morza lub innej jednostki nawodnej nadzorowanie wszystkich systemów bezzałogowych w całkowicie bezpieczny sposób, a także planowanie i wykonywanie złożonych misji. Dzięki temu podwodny dron ma stać się dopełnieniem możliwości operacyjnych okrętów załogowych.
Ten pierwszy projekt UCUV ma utorować drogę do dodatkowych prac mających na celu szybkie opracowanie kluczowych elementów technologicznych takiego drona, w związku z rozwojem prototypu. Tym bardziej, że już w ubiegłym roku z podobnymi projektami ruszono w innych krajach, m.in. Wielkiej Brytanii i USA. Ponadto w Niemczech i Polsce również są prowadzone zaawansowane prace nad wieloaspektowym wykorzystaniem podwodnych pojazdów bezzałogowych.
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji
Władze Iranu zwolniły tankowiec zatrzymany wcześniej przez Strażników Rewolucji
Ostatni okręt kontrowersyjnej serii już w służbie w siłach morskich USA. Co dalej z serią Independence?
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej