• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

IX Konferencja Naukowa „Bezpieczeństwo portów morskich i lotniczych” na Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni (wideo)

mb

25.10.2019 12:24 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo IX Konferencja Naukowa „Bezpieczeństwo portów morskich i lotniczych” na Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni (wideo)

Partnerzy portalu

IX Konferencja Naukowa „Bezpieczeństwo portów morskich i lotniczych” na Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni (wideo) - GospodarkaMorska.pl

W dniach 24-25 października w auli Akademii Marynarki Wojennej odbyła się konferencja naukowa zorganizowana przez Wydział Dowodzenia i Operacji Morskich AMW oraz Wydział Bezpieczeństwa Lotniczego Lotniczej Akademii Wojskowej. Wydarzenie przyciągnęło wielu ekspertów związanych z administracją morską i państwową , zarządców portów, przedstawicieli firm oraz naukowców. Łącznie 13 prelegentów rozważało teoretyczne i praktyczne zagadnienia bezpieczeństwa portów morskich i lotniczych. 

Komandor dr hab. Bartłomiej Pączek, prof. AMW i dziekan Wydziału Dowodzenia i Operacji Morskich podkreślał wagę tego wydarzenia: " Konferencja jest przedsięwzięciem cyklicznym tworzonym we współpracy z Akademią Lotniczą w Dęblinie (...) Żegluga morska i powietrzna niosą ze sobą szereg szans i wyzwań a przede wszystkim dużo zagrożeń(...) Jako ośrodki naukowe chcemy poszukiwać dróg rozwiązania problemów, za które w codzienniej działalności odpowiadają zarządcy portów morskich i lotniczych(...) Łączymy teorię z praktyką”
 
Zapewnienie szeroko pojętego bezpieczeństwa portów morskich oraz portowych terminali staje się w aspekcie występowania wielu różnorodnych zagrożeń, jednym z zadań strategicznych dla zarządów portów i kierownictw terminali zlokalizowanych w portach. Działania na rzecz bezpieczeństwa portów obejmują nie tylko przestrzenie portowe, ale mają także zasięg: lokalny, regionalny, krajowy i międzynarodowy. Powoduje to, że stanowią one ważny element ogólnej koncepcji bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego. 
 
Dyrektor ds. bezpieczeństwa Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Józef Zawadzki stwierdza, że podstawowymi faktorami, którymi należy się kierować przy budowaniu bezpieczeństwa każdego portu są zagrożenia oraz rodzaj aktywności i wielkość obszaru, na którym prowadzona jest działalność komercyjna. "Jest szereg zagrożeń dotyczących wszystkich portów, współcześnie mamy zagrożenia cyber(...) Cyberataki stworzyły duży problem dla Maerska kiedy systemy 130 przedstawicielstw na całym świecie zostały zaatakowane. Na szczęście nasze systemy IT zabezpieczają w Porcie Gdynia wszystkich armatorów(…) Jako port podwójnego przeznaczenia przeładowujemy siły i środki sił sojuszniczych państw Paktu Północnoatlantyckiego NATO, gdzie sprzęt w tym roku przeładowany waha się w granicach 2000 jednostek” - dodaje.
 
Podstawowe zmiany, jakie zaszły w strukturach bezpieczeństwa Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. dotyczą regulacji prawnych, strukturalnych i organizacyjnych. Skutkiem tych zmian są na przykład nowe projekty, w tym projekt „ANTYDRON” mający na celu zidentyfikowanie obiektu latającego w zasięgu do kilku kilometrów i skuteczne zakłócenie jego pracy w zasięgu kilkuset metrów oraz zmuszenie go do lądowania. Chodzi przede wszystkim o  uniemożliwienie wlotu bez zezwolenia dronów w przestrzeń powietrzną portu oraz zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom, cywilom, obiektom i instalacjom portowym czy statkom. Jest to projekt innowacyjny w skali kraju.

Bardzo ważne kwestie bezpieczeństwa transportu towarów poruszył Witold Pupka-Lipiński, dyrektor finansowy Pol-Mare sp. z.o.o – firmy spedycyjnej funkcjonującej na rynku od 2001 roku, specjalizującej się w przewozach towarów niebezpiecznych wszystkich klas: ładunków militarnych, strategicznych i ponadgabarytowych: „Przygotowanie przewozu wynika między innymi z przepisów, które dokładnie określają jak ładunki mają zostać przygotowane do transportu morskiego – tłumaczy(...)”Ważny jest też rodzaj ładunku, jego struktura i podatność na czynniki zewnętrzne, użycie odpowiednich materiałów do mocowania i zabezpieczenie ładunku w kontenerach(...) Musimy brać pod uwagę nie tylko przepisy lokalne w miejscu załadowania ale również w miejscu odbioru m.in w Kanadzie w Stanach Zjednoczonych czy w Izraelu (...)  Transportujemy głównie trotyl od naszego producenta Nitrochem Polska (spółka PGŻ) dla amerykańskiej GD. Przewozimy również broń i pojazdy militarne”

W trakcie konferencji poruszono także działania administracji morskiej na rzeczy bezpieczeństwa portów: "Port w pierwszym rzędzie musi przejść audyt związany z określeniem elementów ochrony i jeżeli jest dopuszczony do obrotu międzynarodowego jest zobligowany po posiadania Planu Ochrony Obiektu Portowego i oficera ochrony" – mów nam mgr. inż kpt. ż.w Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Partnerami konferencji byli Port Gdańsk i Samorząd Województwa Pomorskiego. Patronat nad wydarzeniem objął Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i Marszałek Województwa Pomorskiego Mirosław Struk.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.