• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Inspektorat MON unieważnił przetarg na holowniki dla Marynarki Wojennej

pc

13.03.2017 20:48 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Inspektorat MON unieważnił przetarg na holowniki dla Marynarki Wojennej

Partnerzy portalu

Inspektorat MON unieważnił przetarg na holowniki dla Marynarki Wojennej - GospodarkaMorska.pl

Przetarg na holowniki dla Marynarki Wojennej unieważniony – podała „Gazeta Wyborcza Trójmiasto”. Kontrakt warty ponad 200 milionów złotych nie zostanie podpisany ze stocznią Remontowa Shipbuilding, która w postępowaniu przetargowym złożyła najkorzystniejsza ofertę i zwyciężyła w nim w listopadzie ubiegłego roku.

Jak podała „Gazeta Wyborcza Trójmiasto”, wiele wskazuje na to, że rząd chce przekierować wszystkie publiczne zamówienia na statki do państwowych stoczni, czyli do kontrolowanej przez Polską Grupę Zbrojeniową grupy Mars, w której skład wchodzą m.in. Stocznia Remontowa Nauta, Morska Stocznia Remontowa Gryfia i Stocznia Marynarki Wojennej.

Postępowanie przetargowe na holowniki dla Marynarki Wojennej rozpoczęło się w 2014 r. Dotyczyło „jednostek służących do zabezpieczenia technicznego i prowadzenia działań ratowniczych na morzu”. Inspektorat Uzbrojenia zwracał uwagę przede wszystkim na cenę, długość gwarancji, serwis i pomoc techniczną. Do przetargu przystąpiły: Remontowa Shipbuilding, Stocznia Remontowa Nauta wraz z Morską Stocznią Remontową Gryfia ze Szczecina oraz Damen Shipyards Gdynia ze Stocznią Marynarki Wojennej w Gdyni.

Oferta stoczni Remontowa Shipbuilding jako jedyna nie została odrzucona i otrzymała 100 punktów. Od tej decyzji odwołała się jednak Stocznia Remontowa Nauta. Jej zarzuty dotyczyły głównie kwestii ceny oferty i sposobu jej obliczenia. To odwołanie Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła, a w ponownym rozpatrzeniu ofert Inspektorat Uzbrojenia znów wybrał stocznię Remontowa Shipbuilding.

Po tej decyzji konsorcjum stoczni Nauta S.A. oraz Gryfia S.A. ponownie złożyło odwołanie. Tym razem powodem była nieuzupełniona dokumentacja. I tę skargę KIO odrzuciła, uzasadniając decyzję faktem, iż zwycięski oferent uzupełnił własną dokumentację ofertową (chodziło głównie o pełnomocnictwo dla prezesa zarządu Remontowa Shipbuilding), co stanowiło podstawę do ponownego rozpatrzenia ofert. I w tym przypadku wybrano stocznię Remontowa Shipbuilding. Mimo że wszystko zmierzało do podpisania umowy, w piątek Inspektorat Uzbrojenia uniewżnił kontrakt. Powody tej decyzji nie są znane.

Ostateczny zwycięzca przetargu będzie miał 60 miesięcy na realizację zadania.

Do Marynarki Wojennej łącznie ma trafić sześć holowników, które zastąpią te stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Pełna wyporność nowych jednostek sięgać ma 350 t. Holowniki będą przewozić 12 osób lub 50 na pokładzie otwartym, a ich autonomiczność to dwa tygodnie. Jednostki mają się rozpędzać do 12 w. Charakteryzować ma je również  nieograniczona dzielność morska (zespół cech warunkujących bezpieczną, wygodną i - w miarę możliwości - szybką żeglugę w każdych warunkach pogodowych) oraz możliwość przewozu ładunku o łącznym ciężarze 25 kN, uciągu 250 kN, oraz holowania z rufy i dziobu.

Nowe holowniki mają być przeznaczone do zabezpieczenia bojowego i specjalnego oraz wsparcia logistycznego działań okrętów na morzu i w portach, bez względu na warunki meteorologiczne. Oznacza to, że zostaną wykorzystane do wykonywania prac holowniczych, zadań związanych z ewakuacją techniczną oraz wsparcia akcji ratowniczych w ramach Morskiego Zespołu Ratowniczego. Dodatkowo jednostki będą przewoziły środki zaopatrzenia i osób na i z jednostek pływających na akwenach przybrzeżnych oraz będą podejmowały torpedy z wody.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.