Komisja Europejska poinformowała producentów łososia z Norwegii - Cermaq, Grieg Seafood, Bremnes, Leroy, Mowi i SalMar, o swojej wstępnej opinii, zgodnie z którą naruszyli oni przepisy antymonopolowe Unii Europejskiej, tworząc zmowę rynkową w sprawie sprzedaży norweskiego łososia w UE.
Komisja uważa, że w latach 2011–2019 sześciu producentów łososia wymieniło poufne informacje handlowe dotyczące cen sprzedaży, wielkości sprzedaży, wielkości produkcji i mocy produkcyjnych, a także innych czynników ustalania cen.
Na Norwegię przypada ponad połowa światowej produkcji hodowlanego łososia atlantyckiego, a UE jest jej głównym importerem. Zarzucane zachowanie dotyczy sprzedaży świeżego, całego i patroszonego łososia atlantyckiego hodowanego w Norwegii. Śledztwo KE nie dotyczy mrożonego hodowlanego łososia atlantyckiego ani produktów przetworzonych, takich jak filety z łososia, schaby czy łosoś wędzony.
Jeżeli wstępne stanowisko Komisji potwierdziłoby się, zachowanie to naruszałoby art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, który zakazuje karteli i innych ograniczających praktyk biznesowych.
Jeżeli Komisja po skorzystaniu przez strony z prawa do obrony uzna, że istnieją wystarczające dowody na naruszenie, może wydać decyzję zakazującą takiego postępowania i nakładającą karę pieniężną w wysokości do 10 proc. rocznego światowego obrotu przedsiębiorstwa.
Komisja nie ma prawnego terminu na zakończenie dochodzeń antymonopolowych w sprawie zachowań antykonkurencyjnych. Czas trwania dochodzenia antymonopolowego zależy od szeregu czynników, w tym od złożoności sprawy, zakresu współpracy danych przedsiębiorstw z Komisją oraz korzystania z prawa do obrony.
Komisja przeprowadziła szereg poważnych dochodzeń w sprawie karteli w sektorze rolno-spożywczym. Nałożyła już kary na dostawców bananów, owoców egzotycznych, grzybów w puszkach i warzyw w puszkach.
Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)
luo/ mal/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych