– Uważam, że degradacja naszych biosystemów stanowi największe zagrożenie dla naszej żywności. Mamy bliski związek pomiędzy bioróżnorodnością, a bezpieczeństwem żywnościowym – powiedział w czwartek podczas komisji sejmowej Komisarz UE ds. środowiska Virginijus Sinkevičius.
W czwartek podczas wspólnego posiedzenia trzech sejmowych komisji (Komisji do Spraw Unii Europejskiej, Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej i Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa) komisarz Unii Europejskiej ds. środowiska przedstawił informacje na temat stanu wdrażania Europejskiego Zielonego Ładu w kontekście rosyjskiej agresji na Ukrainę oraz kryzysu gospodarczego i energetycznego w Unii Europejskiej.
– Zielony Ład zmierza w dobrym kierunku, daje ważne odpowiedzi, które umożliwią nam reakcję zarówno na sytuację związaną z pandemią, jak również na sytuacje związaną z wojną, jaką wywołała Rosja wobec Ukrainy – powiedział Komisarz Unii Europejskiej do Spraw Środowiska, Oceanów i Rybołówstwa Virginijus Sinkevičius.
– Zielony Ład dotyczy także relacji z Ukrainą, pomagamy jej w każdy możliwy sposób. Jesteśmy solidarni z wysiłkiem Ukrainy w celu doprowadzenia wojny do końca. W ubiegłym miesiącu wraz z organizacjami ukraińskimi wprowadziliśmy program rekonstrukcji Ukrainy – dodał.
Komisarz Unii Europejskiej ds. środowiska zwrócił też uwagę, że po wojnie Zielony Ład będzie bardzo istotny, myślenie o nim będzie kluczowe w odbudowie i rekonstrukcji Ukrainy. Wskazał, że celem jest wprowadzenie w życie ekorozwoju i cyrkularności, jako istotę całego tego programu.
Jak przekazał, kwestie dotyczące gospodarki cyrkularnej, wkrótce zostaną wdrożone do prawa unijnego, np. rozporządzenie o bateriach i dyrektywa o odpadach przemysłu stoczniowego i statków. Nawiązując do gospodarki cyrkularnej wskazał też na dwie inicjatywy dot. ekoproduktów i ekoprojektów.
– To dotyczy cyklu życia produktów, podobnie jak z bateriami, od projektu po użytkowanie, aż po utylizację, trzeba uwzględniać zasady gospodarki cyrkulacji. Ważne są tu nowe instrumenty tj. cyfrowy koszyk produktów. Ważne jest, aby zapewnić, że konsumenci mają prawo wyboru między różnymi produktami. Wiedzą jak długo produkt będzie im służył, czy można go naprawić itp. – przekazał Sinkevičius.
W swoim przemówieniu podkreślił też, że odpady rosną szybciej, niż zmiany legislacyjne i trzeba zapobiegać tworzeniu odpadów.
Komisarz Unii Europejskiej ds. środowiska w swoim wystąpieniu nawiązał też do kwestii zmian klimatycznych i bezpieczeństwa żywnościowego.
– Odbudowa przyrody to nasza polisa bezpieczeństwa przeciwko zmianom klimatycznym. Łąki, pola, uprawy muszą być zdrowe i muszą również przechwytywać węgiel. To istotny element nowych ustaw. Odbudowa ekosystemu zwiększy nasze działania w kierunku obniżania emisji – mówił Sinkevičius. – Mamy bliski związek pomiędzy bioróżnorodnością, a bezpieczeństwem żywnościowym. Naprawdę uważam, że degradacja naszych biosystemów stanowi największe zagrożenie dla naszej żywności – dodał.
– Ekosystemy w dużym stopniu są uzależnione od działalności gospodarczej, a ta z kolei od ekosystemów. Przyroda odbywa tu istotną rolę, to odpowiednia gleba, rośliny zapylacze, kontrola szkodników i oczywiście hodowla – wskazał Sinkevičius.
Nawiązując do sytuacji związanej z sektorem rybołówstwa podkreślił, że należy zadbać o to, aby europejskie rybołówstwo było atrakcyjne dla przyszłych pokoleń, co oznacza: modernizację, digitalizację, zapewnienie, aby rybołówstwo było zrównoważone i rentowne. Wskazał też, że najpoważniejsze wyzwanie, jakie dostrzega w rybołówstwie, to intensywne wykorzystanie paliw kopalnych. Kiedy zaczęła się wojna ceny diesla stosowanego w rybołówstwie podskoczyły gwałtownie.
Poinformował, że Komisja UE zaproponowała nowy plan dekarbonizacji w rybołówstwie.
Misz/ skr/
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych