Amerykański rynek kontenerowy zaliczył na początku tego roku spore tąpnięcie, pomimo wydawałoby się dużej aktywności gospodarczej. Obecnie jest na poziomie niższej niż sprzed wybuchu pandemii COVID-19.
Import kontenerowy w zeszłym miesiącu wyniósł nieco ponad 2 miliony TEU, co oznacza spadek o 16,1% w porównaniu do stycznia 2022 roku. Był też o 0,3% niższy niż w styczniu 2019 roku, co oznacza spadek do poziomu sprzed wybuchu pandemii spowodowanej przez koronawirus, który doprowadził do znacznych spadków w branży portowej. Wpływ na to może mieć też sytuacja rynku w Chinach, gdzie pandemia wciąż zbiera swoje żniwo, co wpływa też na spadki przeładunków oraz ruchu statków do portów tego państwa. Tamtejszy import jest spadł o blisko 24% od najwyższego poziomu w sierpniu ubiegłego roku.
Raport Descartes Systems Group pokazuje również, że porty na zachodnim wybrzeżu czynią jednak pewne postępy w odzyskiwaniu udziału w rynku utraconym na rzecz portów na Wschodnim Wybrzeżu. Import w nich nieznacznie spadł, aby jednak utrzymać 45,2% udziału w rynku, podczas gdy porty zachodniego wybrzeża wzrosły do 38,6% w styczniu tego roku.
Sporządzony przez Descartes Systems Group raport wskazuje, że pomimo utrzymującej się obecnie aktywności gospodarczej branżę morską czeka szereg wyzwań. Może to wpłynąć na przyszłą wielkość importu kontenerowego, ale w połączeniu z COVID-19, agresją Rosji na Ukrainę i sytuacją pracowniczą na Zachodnim Wybrzeżu USA, spodziewać się można trudności dla globalnego łańcucha dostaw w bieżącym roku.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych