Rada Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) chce zapewnić o swojej przejrzystości, stąd postanowiła odtąd transmitować na żywo swoje posiedzenia plenarne i udostępniać publicznie swoje dokumenty. Omówiła także tematy związane m.in. z kryzysem żeglugi na trasie prowadzącej przez Kanał Sueski jak i obchodów Światowego Dnia Morza w 2025 roku.
Podczas 132. sesji, która odbyła się w Londynie w dniach 8-12 lipca, rada podjęła szereg decyzji mających na celu unowocześnienie prowadzonej przez nią działalności. Wśród nich znalazły się
- transmitowanie na żywo sesji plenarnych;
- publiczne udostępnianie dokumentów i streszczeń decyzji
- ustanowienie na stałe możliwości spotkań w formie hybrydowej, aby umożliwić udział w posiedzeniach zarówno wirtualnie, jak i stacjonarnie;
- zwiększenie możliwości występowania w językach narodowych, wprowadzając ich tłumaczenia symultaniczne.
Rada odnotowała także bieżące postępy w zakresie modernizacji i ulepszaniu Globalnego Zintegrowanego Systemu Informacji Żeglugowej IMO (Global Integrated Shipping Information System, GISIS). To kompleksowe internetowe centrum gromadzenia, przetwarzania i udostępniania danych związanych z żeglugą.
IMO Council steps up action on transparency and access to information: https://t.co/efQ1NhGCvf #Transparency pic.twitter.com/EL0vhoM0nU
— International Maritime Organization (@IMOHQ) July 18, 2024
- Kontynuuję wysiłki na rzecz modernizacji i przejrzystości IMO. Będę nadal dążył do zwiększenia wydajności, począwszy od restrukturyzacji, po jak najlepsze wykorzystanie naszych aktywów finansowych, rekrutacji i obiektów budowlanych, by wymienić tylko kilka, podczas gdy inwestuję w tych, którzy to wszystko umożliwiają - profesjonalny personel Sekretariatu - stwierdził w swoim przemówieniu otwierającym Sekretarz Generalny Arsenio Dominguez.
Rada jest organem wykonawczym IMO i jest odpowiedzialna, w ramach zgromadzenia, za nadzorowanie pracy IMO. Składa się z przedstawicieli 40 państw członkowskich wybieranych przez zgromadzenie na dwuletnie kadencje.
Podczas sesji podjęto również temat kryzysu żeglugi w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej, spowodowanego przez ataki jemeńskich bojowników Huti na statki i okręty. Rada zgłosiła wniosek do Sekretarza Generalnego ONZ o stałe potępienie ataków na ruch morski, a także wezwała szyickich rebeliantów do natychmiastowego zaprzestania ataków oraz natychmiastowego i bezwarunkowego uwolnienia statku M/V Galaxy Leader i jego załogi, przetrzymywanych od listopada ub. r.
Rada zatwierdziła także temat Światowego Dnia Morza, którego kulminacją będzie obchody 25 września 2025 roku. Motto obchodów ma brzmieć „Nasz ocean, nasz obowiązek, nasza szansa”, co odzwierciedla istotną rolę oceanu w gospodarce światowej, a ponad 80% światowego handlu odbywa się drogą morską. Jako największy sektor działający w przestrzeni oceanicznej, stąd więc żegluga ma do odegrania kluczową rolę w ochronie środowiska morskiego i zarządzaniu zasobami oceanicznymi.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych