W dniu 27.11.2020 roku ukazało się na stronach internetowych MSR Gryfia kolejne ogłoszenie o rozpoczęciu postępowania w trybie przetargu na sprzedaż terenów i zabudowań byłej Morskiej Stoczni Remontowej S.A. w Świnoujściu, która została przejęta w roku 2013 przez Szczecińską Stocznię Remontową Gryfia. Ponadto w dniu wczorajszym tj. 29.11.2020 roku na jednym z portali świnoujskich ukazała się tragiczna informacja o tym, że w dniach 26-27.11.2020 roku wszyscy pracownicy stoczni w Świnoujściu otrzymali wypowiedzenia umów o pracę, ze zwolnieniem z obowiązku świadczenia pracy od dnia dzisiejszego tj. 30.11.2020 roku. Podjęte działania świadczą o wielkiej determinacji w dążeniu do zlikwidowania tej najlepszej stoczni państwowej do roku 2011, czyli do czasu pojawienia się „reformatorów” w 2012 roku i przejęcia przez upadającą Szczecińską Stocznię Remontową Gryfia w 2013 roku.
O doskonałej kondycji finansowej byłej MSR S.A. świadczą coroczne sprawozdania finansowe, z którymi każdy może się zapoznać, gdyż są dostępne w dokumentacji archiwalnej. Te dwa jakże smutne dla naszego miasta fakty skłoniły mnie do spojrzenia na treść nowego ogłoszenia o przetargu, w którym określono termin składania ofert do 15.01.2021 roku oraz na treść Regulaminu Przetargu. Wystarczy pobieżne przeczytanie, ażeby mieć wątpliwości prawne, a także stwierdzić brak należytej staranności w przygotowaniu treści Regulaminu Przetargu, który został przyjęty Uchwałą nr 42/IX/20 Zarządu MSR Gryfia w sprawie zmiany Regulaminu w dniu 27.11.2020 r. Tak na przykład w punkcie 9 Regulaminu Przetargu napisano, że „ogłoszenie o przetargu zostanie opublikowane w dniu 8 października na stronie internetowej stoczni oraz w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim do dnia 12 października 2020". Wynika z tego, że od 27.11.2020 roku czas ma się cofać w kierunku lata, a nie posuwać się do przodu w kierunku zimy. Z kolei w punkcie 55 napisano, że „konieczne jest uzyskanie zgody ministra do spraw gospodarki morskiej”. Jak wszyscy wiemy, kilka tygodni temu przeprowadzona została reforma struktur administracji rządowej i Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi zostało zlikwidowane, przenosząc jego zadania do Ministerstwa Infrastruktury. Tak podstawowe błędy świadczą o podejściu do tak wielkiego przedsięwzięcia gospodarczego, oraz mogą być podstawą do określonych działań prawnych potencjalnych oferentów lub osób zainteresowanych. Ponadto zdziwienie budzi zapis w punkcie 21 Regulaminu Przetargu cyt. „Warunkiem udziału w przetargu jest złożenie przez składającego Ofertę oświadczenia o zobowiązaniu się do nieprowadzenia na terenie Przedmiotu postepowania przez oferenta ani przez podmiot powiązany z oferentem lub zależny albo dominujący w stosunku do oferenta w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów, ani przez podmiot, który będzie korzystał z terenu Przedmiotu postępowania na podstawie jakiegokolwiek tytułu prawnego, działalności objętej podklasą Polskiej Klasyfikacji Działalności o kodzie 33.15.Z konkurencyjnej wobec Stoczni”.
33.15 Z PKD dotyczy remontów jednostek pływających, których zgodnie z w/w zapisem zabrania się na terenie, na którym istnieje budowana przez świnoujskich stoczniowców przez ponad 40 lat infrastruktura stoczniowa, działalności związanej z remontami statków! Jest to niezgodne także z aktem prawnym, jakim jest Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego w dniu 25 maja 2016 roku poz. 2113. Dla terenu stoczni oznaczonym symbolem PP.V.C.22-2 w MPZP został wprowadzony zakaz podziału terenu w celu wydzielenia działek, z przeznaczeniem terenu na infrastrukturę stoczniową, którą budowano przez ponad 40 lat. Na jakiej podstawie prawnej wprowadza się dodatkowo zapis o zakazie konkurencji między stoczniami? Przecież konkurencyjność to naturalne, ekonomiczne procesy w gospodarce rynkowej, o które walczyliśmy między innymi w sierpniu 1980 roku przez dwa tygodnie strajkując i nie wychodząc z naszej stoczni. Cywilizacyjny świat rozumie, że konkurencja jest dźwignią postępu i rozwoju świata. Czyżby w Szczecinie kierowano się innymi wartościami? Przecież nie trzeba szukać daleko, wystarczy pojechać do stoczni wschodniego wybrzeża RP. Stocznia nasza położona jest na terenie miasta Świnoujście. Miasto posiada odpowiednie struktury i zasoby kadrowe, ażeby zbadać treść ogłoszenia i Regulaminu Przetargu w kontekście obowiązujących przepisów prawnych i błędów oraz przedstawić stanowisko w tej sprawie i podjąć ewentualne działania.
Rozstrzygnięcie przetargu na sprzedaż terenów i budynków ma nastąpić do dnia 15 stycznia 2021 roku. Poza terenem i budynkami ogromną wartość posiada majątek ruchomy, który zamierza się wywieźć lub zlikwidować. Dla przybliżenia wartości tego majątku wymienię tylko niektóre grupy. Są to między innymi: doki pływające, holowniki, rusztowania pływające, barki i pontony, rusztowania przenośne, obrabiarki do obróbki metali skrawaniem z tokarkami i wytaczarkami do średnic 1000 mm, nowoczesne maszyny do obróbki plastycznej blach i kształtowników, nowoczesne dźwigi samojezdne i samochodowe o udźwigu do 100 ton, ciężki ciągnik wielofunkcyjny, nowoczesne podnośniki różnych typów, nowoczesne ładowarki, wózki widłowe o udźwigu do 8 ton, transporter samo załadowczy do przewozu konstrukcji wielkogabarytowych o masie do 200 ton, przyczepy transportowe do 60 ton, wysokociśnieniowe agregaty do czyszczenia powierzchni kadłubów statków w doku, wózki akumulatorowe, żurawie szynowe o udźwigu do 20 ton, kilkadziesiąt nowoczesnych urządzeń spawalniczych zakupionych do budowy konstrukcji off-shore, spawarki, oporniki spawalnicze i prostowniki spawalnicze, nowoczesne dwie przecinarki gazowe do numerycznego cięcia blach o grubości do 100 mm, numeryczna przecinarka gazowo – plazmowa do krzywoliniowego cięcia rurociągów o średnicy do 600 mm, wyposażenie warsztatowe hal, nowoczesne narzędzia na wyposażeniu narzędziowni, maszyny i urządzenia przenośne do obróbki silników i urządzeń na statkach, piece do obróbki cieplno – chemicznej , specjalistyczne maszyny i urządzenia do napraw aparatury paliwowej i regulatorów obrotów, maszyny i urządzenia na wyposażeniu laboratorium badań nieniszczących i chemicznego, różnego typu urządzenia pomiarowe i diagnostyczne, nowoczesne wyposażenie nowego budynku biurowego i biura konstrukcyjnego oraz wiele innych środków trwałych związanych z działalnością stoczniową.
Bardzo ważne jest, ażeby do czasu rozstrzygnięcia o losach przetargu, nie dopuścić do wywozu żadnego, nawet najmniejszego wyposażenia stoczni. Jeżeli konieczne, powinno się wzmocnić ochronę na bramie stoczniowej i na terenie stoczni. Wiemy co stało się z majątkiem ruchomym Stoczni Szczecińskiej „NOWA”. Jeżeli pozwolimy wywieźć ze stoczni jej majątek w postaci środków trwałych, to będzie koniec stoczni i nie będzie już do czego wracać. Natomiast wręczone wypowiedzenia pracownikom naszej stoczni, można w każdej chwili wycofać aż do końca lutego 2021 roku i każdy, kto nie znajdzie pracy w innym miejscu będzie mógł wrócić i podnosić stocznię z obecnej zapaści. Wszystko jednak zależy od właściwie rozumianej odpowiedzialności za państwo, jako wspólne dobro wszystkich Polaków, a w tym przypadku mieszkańców Świnoujścia w szczególności
Autor: Józef Dubaniewicz, wieloletni stoczniowiec, członek stowarzyszenia Grupa Morska - Cała Naprzód
Deltamarin uczestniczy w projekcie konwersji żaglowej dla jednostek firmy Socatra
Firmy stoczniowe ruszają na łowy pracowników
Amer Shipping zamawia dwa statki do przewozu ładunków suchych od Concordia Damen
Damen zbuduje stery dla niemieckich fregat
Finlandia uruchamia pływający terminal LNG. Czy gaz trafi również do Polski?
Incat dostarczy pierwszy na świecie duży prom elektryczny