Grecki minister ds. migracji Notis Mitarachi odparł w czwartek zarzuty wobec straży przybrzeżnej Grecji o wydalanie migrantów poza granice kraju. Minister podkreślił, że służby działają zgodnie z międzynarodowymi standardami.
Według opublikowanego w środę raportu międzynarodowej grupy dziennikarzy śledczych Lighthouse Reports Chorwacja, Rumunia oraz Grecja od początku 2020 roku były zaangażowane w "brutalną kampanię" mającą uniemożliwić migrantom ubieganie się o status uchodźcy w krajach Unii Europejskiej.
– Stanowczo sprzeciwiamy się tym doniesieniom. Granice Grecji są granicami Unii Europejskiej, które chronimy zgodnie z prawem unijnym i międzynarodowym – przekazał w czwartkowym oświadczeniu Mitarachi.
Jak podkreślił, UE pozostaje celem licznych grup przemytników ludzi, którzy chcą nielegalnie dostać się do krajów unijnych. – Nie będziemy przepraszać za nasze nieprzerwane próby zatrzymania tych nielegalnych aktywności i ochronę europejskich granic – dodał.
Zdaniem Lighthouse Reports od marca 2020 roku doszło w Grecji do 635 push-backów, czyli odesłania migrantów do państwa, z którego przedostali się przez granicę, bez dania im możliwości ubiegania się o status uchodźcy czy azyl. Podczas jednej z tych sytuacji grupa 25 migrantów została zatrzymana przed wybrzeżem Morza Egejskiego i zawrócona w kierunku Turcji. Byli oraz obecni pracownicy greckiej straży przybrzeżnej zidentyfikowali widocznych na nagraniach mężczyzn jako członków elitarnej jednostki odpowiadającej za ochronę morskich granic kraju.
Odnosząc się do śledztwa dziennikarzy, przedstawiciel Komisji Europejskiej powiedział w czwartek, że "KE stanowczo sprzeciwia się praktykom wypychania migrantów i wielokrotnie już powtarzała, że są one nielegalne". – Władze państwowe mają obowiązek zbadać wszelkie doniesienia dotyczące nadużyć – dodał.
Zgodnie z międzynarodowym prawem humanitarnym ludzie mają prawo ubiegać się o azyl i zabrania się odsyłania potencjalnych azylantów tam, gdzie ich życie może być zagrożone.
Źródło: PAP
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych