ew/pya.org.pl
Pod koniec stycznia ponownie ukazała się w sprzedaży książka Teresy Remiszewskiej pod tytułem „Z goryczy soli moja radość - Opowieść o samotnym rejsie Komodorem przez Atlantyk”, która została wydana przez Wydawnictwo Bernardinum. Wydanie wspiera Pomorski Związek Żeglarski. Książka kosztuje 39,90 zł.
Jest to trzecie wydanie książki należącej do klasyki polskiej literatury morskiej. Dwa pierwsze wydania, z 1975 oraz 1979 roku, opublikowane zostały przez krakowskie Wydawnictwo Literackie. Najnowsze wydanie książki jest rozszerzonym wydaniem książki z roku 1975 o pierwszym polskim samotnym przejściu Atlantyku w ramach regat OSTAR 72. Rozszerzenie, poza warstwą ilustracyjną, obejmuje również życiorys Teresy Remiszewskiej ze szczególnym uwzględnieniem dalszych losów "Komodora" oraz powodów niedojścia do skutku pierwszego w świecie samotnego rejsu dookoła świata.
Książka kosztuje 39,90 zł i jest od ostatnich dni stycznia znajduje się w sprzedaży w dobrych księgarniach. Ponadto można ją także zamówić na allegro.pl, nabyć na stoisku magazynu "Żagle" na Targach „Wiatr i Woda”, które odbędą się w dnaich 28 lutego - 3 marca w Warszawie oraz na spotkaniach, które będą organizowane w różnych miejscach w kraju. W lutym i marcu planowane są spotkania w Gdyni i Pucku, potem w Krakowie oraz na Śląsku.
Teresa Remiszewska (1928–2002) pionierka, samotnego, kobiecego żeglarstwa w Polsce - jako pierwsza Polka (i czwarta kobieta na świecie) samotnie przepłynęła Atlantyk, biorąc udział w 1972 roku w prestiżowych regatach OSTAR („The Obserwer Singlehanded Translantic Race” 1972) - największej tego typu imprezie w świecie. Polka płynęła na jachcie "Komodor", płynąc z Plymouth w Anglii do Newport w Stanach Zjednoczonych drogą najkrótszą a zarazem najtrudniejszą. Opis tego rejsu stanowi treść książki „Z goryczy soli moja radość”.
Teresa Remiszewska podczas rejsu dowiodła, jak znakomitą jest żeglarką. Opisując to, co wydarzyło się podczas 57 dni spędzonych sam na sam z oceanem, ujawniła swój talent literacki. W tym rejsie aż nadto było trudnych sytuacji - niekorzystnych splotów okoliczności, usterek, których usunięcie na oceanie było niemal niemożliwe, sztormów i dni bez wiatru - równie trudnych dla regatowego żeglarza. Opis tych wydarzeń stanowi sól wartkiej narracji i jest świadectwem ogromnego hartu ducha żeglarki, jej wielkiej woli walki i nieustępliwości.
Teresa Remiszewska wywodzi się z pokolenia romantyków morza. Przyjaźniła się z kapitanem Karolem Olgierdem Borchardtem - dobrze znanym czytelnikom morskiej literatury. Podobnie jak on swoje życie związała z morzem, toteż nic dziwnego, że w jej książce odnaleźć można borchardtowskiego ducha.
Dobrze się dzieje, że po blisko czterdziestu latach kolejne pokolenie Czytelników ma szansę sięgnąć po tę morską, przygodową, ważną książkę.
Maciej Frąckiewicz - PZŻ
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
MOSG zachęca byłych funkcjonariuszy do powrotu do służby. Formacja informuje o procedurze
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży