klastermorski.com.pl
Kolejne spotkanie członków Polskiego Klastra Morskiego odbyło się na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. O historii wydziału i jego współczesnych dokonaniach naukowych i dydaktycznych mówił dr hab. inż. Wojciech Litwin, prodziekan ds. nauki.
Od 1945 r. wydział wypromował ponad 5500 mgr inż. i inż., od 1950 r. – blisko 240 doktorów nauk technicznych oraz od 1961 r. – około 50 doktorów habilitowanych. Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej odwołuje się do tradycji i aktywności wcześniejszych jednostek organizacyjnych. W chwili utworzenia Królewskiej Politechniki w Gdańsku 1 października 1904 r., był jednym z sześciu wydziałów, który zainicjował w Gdańsku edukację i naukę związaną z okrętownictwem.
Te działania kontynuowali pracownicy naukowi i techniczni dynamicznie rozwijającego się Wydziału Budowy Okrętów, utworzonego w ramach Politechniki Gdańskiej, utworzonej dekretem Krajowej Rady Narodowej z dnia 24 maja 1945 r. W tym okresie wykształcono wielu wybitnych inżynierów i prowadzono wiele unikalnych badań naukowych w ramach Instytutu Okrętowego, Wydziału Budowy Okrętów oraz utworzonego w 1990 r. Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa. Obok kierunku studiów Oceanotechnika, wydział prowadzi dwa nowe kierunki – Energetyka i Transport.
Obecnie działalność naukowa i dydaktyczna wydziału skupiona jest w sześciu katedrach. Katedra Projektowania Okrętów i Robotyki Podwodnej zajmuje się między innymi projektowaniem okrętów i obiektów oceanotechnicznych, mechaniką i hydromechaniką okrętu oraz techniką głębinową. Na wydziale działają również Katedra Technologii Obiektów Pływających, Systemów Jakości i Materiałoznawstwa, Katedra Hydromechaniki i Hydroakustyki, Katedra Siłowni Morskich i Lądowych, Katedra Mechatroniki Morskiej oraz Katedra Automatyki i Energetyki. Wydział nadawał Politechnice Gdańskiej unikalny charakter, ponieważ gdańska uczelnia wyróżniała się spośród innych palcówek politechnicznych faktem, że tu właśnie zajmowano się naukami związanymi z okrętownictwem, kształcono projektantów i inżynierów budowy statków, okrętów i innych obiektów pływających. Wśród wielu badań naukowych pracownicy wydziału mają na swoim koncie unikalne konstrukcje jednostek pływających, w tym z napędem elektrycznym i hybrydowym, a nawet projekt hotelu podwodnego.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym