W Ukrainie w momencie napaści Rosji utknęły statki handlowe i pracujący na nich marynarze. Przedstawiciele branży żeglugowej wzywają Rosję do umożliwienia im bezpiecznego opuszczenia kraju.
Jak przekazali agencji Reutersa ukraińscy urzędnicy morscy, w ukraińskich portach utknęło około 100 statków pod obcymi banderami, a razem z nimi setki marynarzy. Ich życie jest w niebezpieczeństwie – Rosjanie już trafili rakietami kilka cywilnych statków handlowych, jeden z nich zatonął, zginął co najmniej jeden marynarz. Nie sposób określić ile dokładnie statków ucierpiało i ilu ludzi straciło życie.
Choć Międzynarodowa Izba Żeglugi apeluje o utworzenie bezpiecznej drogi ewakuacji marynarzy, Rosja nie kwapi się do tego, podobnie jak w przypadku ludności cywilnej na lądzie.
Rosjanie zgrupowali swoje okręty na Morzu Czarnym i Morzu Azowskim jeszcze w lutym. Od 24 lutego jednostki rosyjskie kontrolują te akweny, choć dziś Ukraińcy poinformowali, że grupa okrętów, która stacjonowała w okolicy Odessy, rozpoczęła wycofywanie się na Krym.
Ukraińcy oskarżyli także rosyjskie wojsko o ostrzelanie cywilnych obiektów portowych w Olvii. Reuters podaje, że ambasada w Rosji oświadczyła, że okoliczności tego zdarzenia są „w trakcie badania”, nie należy jednak liczyć na to, że Moskwa przyzna się do dokonania ostrzału – pomimo wielu dowodów Rosja zaprzecza, jakoby celowo atakowała ludność cywilną.
W sprawie marynarzy i statków, którzy utknęli w ukraińskich portach, obradowała także Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO), trudno jednak oczekiwać działań innych, niż kolejne wezwania strony rosyjskiej do współpracy.
Fot. Depositphotos
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi