W Ukrainie w momencie napaści Rosji utknęły statki handlowe i pracujący na nich marynarze. Przedstawiciele branży żeglugowej wzywają Rosję do umożliwienia im bezpiecznego opuszczenia kraju.
Jak przekazali agencji Reutersa ukraińscy urzędnicy morscy, w ukraińskich portach utknęło około 100 statków pod obcymi banderami, a razem z nimi setki marynarzy. Ich życie jest w niebezpieczeństwie – Rosjanie już trafili rakietami kilka cywilnych statków handlowych, jeden z nich zatonął, zginął co najmniej jeden marynarz. Nie sposób określić ile dokładnie statków ucierpiało i ilu ludzi straciło życie.
Choć Międzynarodowa Izba Żeglugi apeluje o utworzenie bezpiecznej drogi ewakuacji marynarzy, Rosja nie kwapi się do tego, podobnie jak w przypadku ludności cywilnej na lądzie.
Rosjanie zgrupowali swoje okręty na Morzu Czarnym i Morzu Azowskim jeszcze w lutym. Od 24 lutego jednostki rosyjskie kontrolują te akweny, choć dziś Ukraińcy poinformowali, że grupa okrętów, która stacjonowała w okolicy Odessy, rozpoczęła wycofywanie się na Krym.
Ukraińcy oskarżyli także rosyjskie wojsko o ostrzelanie cywilnych obiektów portowych w Olvii. Reuters podaje, że ambasada w Rosji oświadczyła, że okoliczności tego zdarzenia są „w trakcie badania”, nie należy jednak liczyć na to, że Moskwa przyzna się do dokonania ostrzału – pomimo wielu dowodów Rosja zaprzecza, jakoby celowo atakowała ludność cywilną.
W sprawie marynarzy i statków, którzy utknęli w ukraińskich portach, obradowała także Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO), trudno jednak oczekiwać działań innych, niż kolejne wezwania strony rosyjskiej do współpracy.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych