Hiszpańskie ministerstwo transportu ograniczyło w sierpniu żeglowanie łodzi o długości poniżej 15 metrów u wybrzeży Kadyksu, w południowo-zachodniej części kraju, ze względu na coraz częściej występujące tam ataki orek na małe jednostki pływające - poinformował resort w komunikacie.
Ograniczono także możliwość obserwowania tych ssaków morskich przez turystów.
W ostatnich miesiącach odnotowano wiele incydentów z orkami, które atakują żaglowce i inne małe łodzie, uszkadzając je. Ostatni atak waleni miał miejsce w poniedziałek u wybrzeży Kadyksu. Dwa żaglowce zostały zaatakowane przez stado orek, które uderzały w kadłuby z taką siłą, że poważnie uszkodziły stery. Załoga wezwała na pomoc morskie służby ratunkowe, które odholowały łodzie do portu.
Według komunikatu resortu transportu od końca marca było 56 ataków waleni w regionie między przylądkami Trafalgar i Punta Paloma (Tarifa), a służby ratownicze udzieliły pomocy 25 małym statkom.
Według dziennika „La Vanguardia” zachowanie orek dziwi naukowców. Do ataków waleni na łodzie dochodzi od niedawna i tylko w miejscach dużego ruchu morskiego u wybrzeży Hiszpanii i Portugalii. Niektórzy eksperci twierdzą, że orki po prostu się bawią, inni - że dorosłe osobniki w ten sposób uczą polować młode albo że przyczyną jest ciekawość tych zwierząt.
Oceanograf z organizacji Ekolodzy w Akcji Ana Alderias uważa, że winę ponoszą ludzie, którzy nie respektują norm bezpieczeństwa i za bardzo zbliżają się do zwierząt, zmuszając je do obrony. Orki mogą także usiłować powstrzymać statki ze względu na jakieś wcześniejsze incydenty i wyrządzoną im krzywdę - twierdzi. Cześć naukowców tłumaczy zjawisko atakowania łodzi stresem zwierząt morskich zagrożonych wymarciem z powodu zmian klimatycznych.
Naukowcy przypominają, że w lecie wzdłuż południowo-zachodnich wybrzeży Hiszpanii zawsze pojawiają się stada orek płynących za ławicami tuńczyków i konkurujących o pożywienie.
Pomimo licznych incydentów z orkami, nie obserwuje się agresywnych zachowań tych zwierząt wobec ludzi. Orki mogą osiągnąć długość 9 metrów i kilka ton wagi, z łatwością mogłyby zatopić małe żaglowce o długości 5 metrów, ale do tego nie dochodzi – zauważył „La Vanguardia” w środę. “Do tej pory nie ma jednego, logicznego wytłumaczenia, to zachowanie waleni jest nowe i zadziwiające” - powiedział biolog Francisco Lopez, cytowany przez dziennik. „Tego typu interakcje ze strony orek stają się rutynowe” - podkreślił.
W przypadku natknięcia się na orki u wybrzeży Kadyksu, hiszpańskie ministerstwo transportu radzi wyłączenie silnika (jeżeli łódź ma napęd mechaniczny), zwinięcie żagli, pozostawienie steru na kursie, niehałasowanie i unikanie zbliżania się do zwierząt. Należy także poinformować służby morskie.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych