pc
Brytyjski rząd przygotowuje się na fiasko negocjacji z Unią Europejską w ciągu najbliższych kilku dni, bo ze strony Brukseli nie widać żadnej chęci ustępstw - podał we wtorek tygodnik "The Spectator" powołując się na źródło rządowe.
"The Spectator" publikuje obszerną odpowiedź, jaką dziennikarz tygodnika dostał od informatora w odpowiedzi na pytanie o stan negocjacji pomiędzy Londynem a Brukselą. Wynika z niej, że osobą blokującą porozumienie jest premier Irlandii Leo Varadkar.
"Negocjacje prawdopodobnie zakończą się w tym tygodniu. Varadkar nie chce negocjować. Varadkar chętnie rozmawiał przed ustawą Benna (zmuszającą premiera do wystąpienia o opóźnienie brexitu w przypadku braku porozumienia - PAP), kiedy uważał, że będzie wybór między +nową umową albo brakiem umowy+. Od czasu uchwalenia ustawy Benna ochłodził podejście (...) To oczywiste, że chce grać na drugie referendum i zachęca (unijnego negocjatora Michela) Barniera, by trzymał się linii, że Wielka Brytania nie może opuścić UE bez pozostawienia za sobą Irlandii Północnej" - napisał cytowany przez tygodnik informator.
Według niego, w Paryżu i Berlinie jest sporo osób, które są skłonne negocjować, ale ani prezydent Francji Emmanuel Macron, ani kanclerz Niemiec Angela Merkel nie będą naciskać na Barniera, dopóki Irlandia nie powie, że chce negocjować. Brytyjski rząd uważa jednak założenia Varadkara za błędne. "Irlandia i Bruksela słuchają wszystkich ludzi, którzy przegrali referendum, ale nie słuchają tych, którzy wygrali referendum i nie rozumieją dynamiki wyborczej tutaj" - mówi źródło.
Wyjaśnia ono, że jeśli rozmowy się załamią, rząd brytyjski będzie musiał przedstawić swoje stanowisko w sprawie "ustawy o kapitulacji" - jak premier Boris Johnson nazywa ustawę Benna - zrobi wszystko co możliwe, w ramach kroków zgodnych z prawem, by nie być zmuszonym do prośby o opóźnienie brexitu. Z oczywistych względów informator nie ujawnił jakie kroki rząd planuje podjąć.
Zasugerował natomiast, że ewentualne pozostanie Wielkiej Brytanii w UE dłużej niż ona planuje, będzie miało konsekwencje dla dalszej współpracy. "Wyjaśnimy publicznie i prywatnie, że kraje sprzeciwiające się opóźnieniu (brexitu) staną na czele kolejki do przyszłej współpracy - współpracy zarówno w dziedzinach będących w kompetencjach UE, jak i poza nimi. Ci, którzy popierają opóźnienie, znajdą się na samym końcu kolejki. (...) Wspieranie opóźnienia będzie postrzegane przez ten rząd jako wroga ingerencja w politykę wewnętrzną, a ponad połowa społeczeństwa zgodzi się z nami" - cytuje "The Spectator" informatora.
"Wyjaśnimy również, że ten rząd nie będzie dalej negocjował, więc jakiekolwiek opóźnienie byłoby całkowicie bezcelowe. Teraz oni sądzą, że jeśli będzie kolejne opóźnienie, będziemy wracać z nowymi propozycjami. Tak się nie stanie. Albo wyjdziemy bez porozumienia 31 października, albo odbędą się wybory i wtedy też wyjdziemy bez porozumienia" - zapewnia źródło.
Johnson przedstawił 2 października brytyjskie propozycje na zastąpienie tzw. irlandzkiego backstopu, który jest główną przeszkodą w osiągnięciu porozumienia z UE na temat warunków brexitu. Zgodnie z tymi propozycjami po zakończeniu w 2020 roku okresu przejściowego Irlandia Północna miałaby wyjść wraz z resztą Zjednoczonego Królestwa z unii celnej z UE, ale pozostałaby w unijnym jednolitym rynku w zakresie obrotu towarami.
Porozumienie w sprawie warunków wyjścia Wielkiej Brytanii z UE powinno zostać osiągnięte najpóźniej na unijnym szczycie w dniach 17-18 października. Zgodnie z obecnie obowiązującymi ustaleniami, Wielka Brytania powinna wystąpić z UE 31 października.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych