pc
Niemiecka prasa komentuje w środę odmowę przez RFN udziału w misji wojskowej u boku USA w cieśninie Ormuz. "Sueddeutsche Zeitung" zauważa, że Europa nie jest jednak w stanie zaproponować żadnej alternatywy i to obnaża jej słabość.
"Amerykanie poprosili sojuszników, w tym Niemcy, o udział w misji morskiej, którem celem jest ochrona szlaków handlowych przebiegających przez cieśninę Ormuz u wybrzeży Iranu. Misja ma chronić żeglugę, ale jest też elementem strategii (prezydenta USA) Donalda Trumpa polegającej na wywieraniu maksymalnej presji na Iran. Jej celem jest zmuszenie Teheranu do ustępstw w sprawie porozumienia atomowego" - relacjonuje lewicowo-liberalny "SZ".
"Według rządu RFN ta polityka jest niewłaściwa i dlatego odmawia on udziału w operacji. Jednocześnie uważa jednak, że ochrona szlaków morskich jest ważnym zadaniem. Trudno nie przyznać, że pytanie Amerykanów jest w tej sytuacji uzasadnione: kto wobec tego ma ochraniać te szlaki?" - pisze monachijski dziennik.
Przez jakiś czas wydawało się, że uda się znaleźć europejską odpowiedź na irańskie wyzwanie. Wielka Brytania przez jakiś czas brała pod uwagę możliwość misji z udziałem Francji i Niemiec. Obecnie najwyraźniej nie jest już zainteresowana tą opcją - czy to z powodu trudności, z jakimi zetknęła się, próbując przekonać do niej Berlin i Paryż, czy dlatego, że nowy brytyjski premier Boris Johnson szuka zbliżenia z USA.
"To pokazuje jednak, że Niemcy, Francja i Wielka Brytania nie są w stanie zaproponować alternatywy dla pomysłów Trumpa. Przedmiotem maksymalnej presji jest Iran, ale obnaża ona też słabość Europy" - konstatuje "SZ".
Konserwatywny "Frankfurter Allgemeine Zeitung" z kolei ostro krytykuje niemieckich socjaldemokratów, którzy odrzucili udział w misji, by nie mieć nic wspólnego z Trumpem.
"Partia współodpowiedzialna za rządy nie może zachowywać się tak, jakby z powodu Trumpa była zwolniona z myślenia o zabezpieczeniu niemieckich interesów w tak ważnym miejscu na świecie. Jest to polityczny oportunizm i zdejmowanie z siebie odpowiedzialności" - krytykuje dziennik z finansowej stolicy Niemiec nad Menem.
"Również czołowi politycy SPD regularnie mówią o odpowiedzialności Niemiec w świecie. Nie wystarczy (jednak) wskazać oskarżycielsko na Trumpa, kiedy w grę wchodzi wolność i bezpieczeństwo na morzu. Sytuacja w Zatoce Perskiej jest napięta. I właśnie dlatego wymaga to dyskusji i wyważenia interesów" - postuluje "FAZ".
Berliński "Tagesspiegel" uważa, że ryzyko eskalacji konfliktu jest zbyt duże i nie należy wysyłać tam niemieckich żołnierzy.
"Czy przepychanka o brytyjski i irański tankowiec naprawdę jest wystarczającym powodem, żeby podejmować takie ryzyko?" - pyta liberalny dziennik i przypomina, że Iran ma ogromne wpływy w regionie, dzięki którym mógłby go pogrążyć w chaosie. Rebelianci Huti w Jemenie, Hezbollah w Libanie, szyici w Iraku - wymienia tylko niektóre opcje, jakimi może się posłużyć Teheran.
"Tagesspiegel" porównuje obecną sytuację do tej sprzed wybuchu I wojny światowej, kiedy "lunatycy wpakowali Europę w konflikt". "Nie jest ona identyczna. Ale gdyby fantaści, którym nie udało się zmusić dyktatorskiego reżimu do posłuchu za pomocą sankcji, doprowadzili teraz do katastrofy, byłaby to równie gorzka puenta" - konkluduje.
Ambasada USA w Berlinie poinformowała we wtorek, że Waszyngton zwrócił się do Berlina z oficjalną prośbą o udział w misji, której celem będzie zabezpieczenie żeglugi w cieśninie Ormuz u wybrzeży Iranu, przez którą przepływa około 1/5 światowego transportu ropy naftowej. Niemiecki MSZ oświadczył, że nie należy się spodziewać udziału kraju w operacji pod dowództwem USA.
19 lipca irańska Gwardia Rewolucyjna przejęła pływający pod brytyjską banderą tankowiec Stena Impero w regionie cieśniny Ormuz. Strona irańska twierdzi, że tankowiec zderzył się z łodzią rybacką i nie reagował na jej wezwania o pomoc. W reakcji na incydent Wielka Brytania zaproponowała utworzenie europejskiej misji morskiej w cieśninie Ormuz, mającej zapewnić bezpieczeństwo i ochronę statków handlowych w tym regionie.
Wcześniej - na początku lipca - u wybrzeży Gibraltaru Brytyjczycy zatrzymali irański tankowiec Grace 1. Zatrzymanie miało związek z podejrzeniami, że statek próbuje naruszać sankcje unijne nałożone na Syrię.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych