pc
Przebywająca na Islandii niemiecka kanclerz Angela Merkel oświadczyła we wtorek, że Unia Europejska będzie szukać praktycznych rozwiązań w sprawie granicy między Irlandią a Irlandią Północną po brexicie, ale nie będzie renegocjować umowy o wyjściu W. Brytanii z UE.
"W chwili, w której mielibyśmy praktyczne rozwiązanie, jak zachować porozumienie wielkopiątkowe (będące podstawą procesu pokojowego w Irlandii Północnej - PAP) i jednocześnie ustalić granicę rynku wewnętrznego (UE), nie potrzebowalibyśmy już backstopu" - powiedziała Merkel na konferencji prasowej na islandzkiej wyspie Videy.
"Oznacza to - wyjaśniła - że oczywiście będziemy myśleć o rozwiązaniach praktycznych". "I zawsze mówiliśmy, że gdy jest wola znalezienia takich rozwiązań, można to zrobić w krótkim czasie. UE jest gotowa, by znaleźć rozwiązanie" - dodała.
Jednocześnie kanclerz Niemiec podkreśliła, że nie wymaga to renegocjowania umowy o wyjściu Wielkiej Brytanii z UE, lecz jest sprawą związaną z deklaracją polityczną o relacjach po brexicie.
Backstop to "polisa ubezpieczeniowa", która ma zagwarantować, że nie będzie twardej granicy pomiędzy Irlandią a Irlandią Północną. Rozwiązanie to miałoby zostać uruchomione tylko w przypadku, gdyby nie doszło do zawarcia umowy dotyczącej przyszłych relacji między UE a Wielką Brytanią, rozwiązującej problem granicy.
W poniedziałek premier Wielkiej Brytanii Boris Johnson przesłał do szefa Rady Europejskiej Donalda Tuska list, w którym napisał, że chciałby zastąpienia w porozumieniu zapisów o backstopie zobowiązaniem do wprowadzenia alternatywnych rozwiązań przed końcem okresu przejściowego. Nie wskazał jednak, jak te rozwiązania miałyby wyglądać.
Unijne instytucje na to pismo zareagowały chłodno. Tusk zarzucił Johnsonowi, że domagając się usunięcia z umowy o wyjściu z UE zapisów dotyczących mechanizmu awaryjnego dla Irlandii Północnej bez wskazania alternatywy, w rzeczywistości wspiera przywrócenie twardej granicy.
Wielka Brytania powinna opuścić UE 31 października, ale kraj od miesięcy tkwi w politycznym impasie dotyczącym warunków wyjścia ze Wspólnoty. Johnson już jako nowy premier zażądał od Brukseli renegocjacji umowy wyjścia i zagroził, że jeśli UE nie spełni jego oczekiwań, zdecyduje się na brexit bez umowy.
UE odmawia jednak renegocjowania umowy o wyjściu, a dopuszcza możliwość zapisów w dołączonej do porozumienia deklaracji politycznej.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych