pc
Nie ma wystarczająco dużo czasu na negocjowanie nowego porozumienia w sprawie wyjścia Wielkiej Brytanii z UE - powiedział w czwartek prezydent Francji Emmanuel Macron brytyjskiemu premierowi Borisowi Johnsonowi.
"Chcę to jasno podkreślić: w przyszłym miesiącu nie znajdziemy czasu na nowe porozumienie o wyjściu, które znacznie różniłoby się od oryginału" - wskazał Macron, występując obok Johnsona przed Pałacem Elizejskim.
Johnson przybył w czwartek do Paryża, by rozmawiać z Macronem o brexicie. Dzień wcześniej brytyjski premier rozmawiał na ten temat z kanclerz Niemiec Angelą Merkel.
Reuters przypomina, że Merkel zaapelowała do Londynu o przedstawienie alternatywnych rozwiązań dla tzw. backstopu, czyli mechanizmu awaryjnego dla Irlandii Północnej w ciągu 30 dni. Johnson opowiada się za wykreśleniem backstopu z umowy dotyczącej brexitu.
"Tak jak powiedziała wczoraj kanclerz Merkel, co jest zgodne z istotą naszych rozmów, potrzebne jest wyeksponowanie (rozwiązań) w ciągu 30 dni" - powiedział dziennikarzom Macron. "Nikt nie będzie czekał do 31 października bez podejmowania prób znalezienia dobrego rozwiązania" - dodał. Zwrócił przy tym uwagę, że backstop nie jest tylko technicznym mechanizmem, ale też gwarantem stabilności w Irlandii i Irlandii Północnej i jest on niezbędny.
Podczas gdy brak porozumienia nie jest pożądanym przez UE scenariuszem, Bruksela byłaby gotowa na taką ewentualność - zapewnił Macron. Francuski prezydent wyraził też przekonanie, że przyszłość Wielkiej Brytanii jest w rękach Johnsona.
Johnson zapewnił z kolei, że opowiada się za wyjściem Wielkiej Brytanii z UE z porozumieniem i podkreślił, że wierzy w to, że można je osiągnąć przed upływającym 31 października terminem.
"Przeprowadźmy brexit, przeprowadźmy go delikatnie i pragmatycznie, w interesie obu stron, i nie czekajmy do 31 października" - powiedział Johnson.
Brytyjski premier zapewnił też, że "w żadnym wypadku" Londyn nie zainstaluje kontroli granicznych na granicy między należącą do UE Irlandią a Irlandią Północną.
Tzw. backstop przewiduje, że Wielka Brytania pozostałaby po brexicie w unii celnej z UE, dopóki nie zostanie wypracowane inne rozwiązanie pozwalające uniknąć twardej granicy między Irlandią a Irlandią Północną. Zacząłby obowiązywać, gdyby Londyn i Bruksela nie zdołały po okresie przejściowym uzgodnić ostatecznego porozumienia o dalszych relacjach albo gdyby to ostateczne porozumienie nie gwarantowało miękkiej granicy.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych