pc
Jeśli czwartkowy wyrok TSUE okaże się negatywny dla polskich banków, kurs EUR/PLN i rentowności SPW mogą rosnąć - oceniają ekonomiści.
"W czwartek ma zostać opublikowany wyrok TSUE ws. kredytów frankowych. Wahania kursów złotego w ciągu ostatnich kilku dni prawdopodobnie były wynikiem zajmowania lub likwidowania pozycji przez dużych graczy. Nie wiemy jaki padnie wyrok, jednak zakładam, że nawet jeśli notowania EUR/PLN pójdą w kierunku poziomu 4,50, to taki ewentualny ruch nie będzie trwały i nie będzie w kolejnych tygodniach kontynuowany" - powiedział PAP Biznes ekonomista banku Santander Marcin Sulewski.
Zdaniem ekonomisty, negatywny dla banków wyrok TSUE nie będzie oznaczać natychmiastowej konwersji wszystkich kredytów frankowych, a ewentualny wpływ na sektor rozłoży się w czasie i będzie zależał od tempa wydawania indywidualnych wyroków przez krajowe sądy.
"Zakładam, że treść wyroku będzie napisana skomplikowanym, prawniczym językiem i zajmie co najmniej kilka stron - może minąć sporo czasu zanim uda się wyciągnąć wnioski dla sektora bankowego. To może ograniczać aktywność spekulacyjnej sprzedaży złotego, z kolei krajowi eksporterzy mogą chcieć wykorzystać taniego złotego do zabezpieczenia swoich pozycji, co zneutralizuje wzrosty kursów" - dodał.
O godz. 10.30 w czwartek ma rozpocząć się odczyt wyroku TSUE ws. kredytów frankowych.
RYNEK DŁUGU
"Tu również czwartkowy wyrok może być istotny. Jeśli okaże się, że w przyszłych latach banki poniosą finansowe konsekwencje, to zmniejszy się ich skłonność do kupowania polskich obligacji, a od czasu wprowadzenia podatku bankowego były głównym finansującym. To może przełożyć się na wzrosty rentowności. W przypadku dochodowości obligacji 10-letnich punktem odniesienia może być poziom 2,15 proc." - powiedział Sulewski.
Na rynkach bazowych rentowność amerykańskich 10-latek wyniosła 1,62 proc., a niemieckich: -0,546 proc.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych