pc
Senacka komisja gospodarki nie zgłosiła we wtorek poprawek do ustawy o zapasach obowiązkowych ropy i paliw. Ustawa m.in. przedłuża okres przejściowy, w którym część tych zapasów będzie można przechowywać w magazynach, niespełniających standardów udostępniania.
Głównym celem nowelizacji ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym, oraz Prawa energetycznego jest zapobieżenie niedoborom pojemności magazynowych.
Zgodnie z ustawą Agencja Rezerw Materiałowych będzie miała prawo lokować tzw. zapasy agencyjne w pojemnościach magazynowych niespełniających standardów - czyli niepozwalających na uwolnienie odpowiednio szybko całości zapasów interwencyjnych.
Jak argumentował rząd, skokowy wzrost legalnego obrotu paliwami przekłada się na zwiększone zapotrzebowanie na pojemności magazynowe. Dlatego ustawa dopuszcza wykorzystanie ok. 1,5 mln m sześc. pojemności podziemnego magazynu, który nie spełnia standardów szybkości udostępniania zapasów - 150 dni dla ropy i 90 dni dla paliw. Ma to zaspokoić potrzeby rynku na pojemności magazynowe w trakcie modernizacji magazynu.
Ustawa przedłuża okres przejściowy. Wymóg dostępności zapasów paliw w okresie 90 dni ma obowiązywać od 2024 r. W przypadku ropy wymóg 150-dniowy obędzie obowiązywał od 2024 do 2028 r., od początku 2029 r. zapasy ropy mają mieć już 90-dniowy okres dostępności.
Jednocześnie nowelizacja zmienia strukturę zapasów agencyjnych Agencji Rezerw Materiałowych. Od 30 czerwca 2029 r. przynajmniej 75 proc. tych zapasów mają stanowić gotowe paliwa, a nie ropa. Między 30 czerwca 2024 r. a 29 czerwca 2029 r. wskaźnik ten ma wynosić 50 proc.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
3
Podatki marynarskie: Nowy/Polski Ład, a marynarze
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych