pc
Senacka komisja gospodarki nie zgłosiła we wtorek poprawek do ustawy o zapasach obowiązkowych ropy i paliw. Ustawa m.in. przedłuża okres przejściowy, w którym część tych zapasów będzie można przechowywać w magazynach, niespełniających standardów udostępniania.
Głównym celem nowelizacji ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym, oraz Prawa energetycznego jest zapobieżenie niedoborom pojemności magazynowych.
Zgodnie z ustawą Agencja Rezerw Materiałowych będzie miała prawo lokować tzw. zapasy agencyjne w pojemnościach magazynowych niespełniających standardów - czyli niepozwalających na uwolnienie odpowiednio szybko całości zapasów interwencyjnych.
Jak argumentował rząd, skokowy wzrost legalnego obrotu paliwami przekłada się na zwiększone zapotrzebowanie na pojemności magazynowe. Dlatego ustawa dopuszcza wykorzystanie ok. 1,5 mln m sześc. pojemności podziemnego magazynu, który nie spełnia standardów szybkości udostępniania zapasów - 150 dni dla ropy i 90 dni dla paliw. Ma to zaspokoić potrzeby rynku na pojemności magazynowe w trakcie modernizacji magazynu.
Ustawa przedłuża okres przejściowy. Wymóg dostępności zapasów paliw w okresie 90 dni ma obowiązywać od 2024 r. W przypadku ropy wymóg 150-dniowy obędzie obowiązywał od 2024 do 2028 r., od początku 2029 r. zapasy ropy mają mieć już 90-dniowy okres dostępności.
Jednocześnie nowelizacja zmienia strukturę zapasów agencyjnych Agencji Rezerw Materiałowych. Od 30 czerwca 2029 r. przynajmniej 75 proc. tych zapasów mają stanowić gotowe paliwa, a nie ropa. Między 30 czerwca 2024 r. a 29 czerwca 2029 r. wskaźnik ten ma wynosić 50 proc.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi