• <
bulk_cargo_port_szczecin

94 duże statki stracone w 2017 roku. Piątek najniebezpieczniejszym dniem na morzu

PMK

18.07.2018 14:46 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski 94 duże statki stracone w 2017 roku. Piątek najniebezpieczniejszym dniem na morzu

Partnerzy portalu

94 duże statki stracone w 2017 roku. Piątek najniebezpieczniejszym dniem na morzu - GospodarkaMorska.pl

Ogółem w zeszłym roku z powodu kolizji i awarii armatorzy utracili 94 duże statki, o 4 proc. mniej niż rok temu – wynika z raportu ubezpieczyciela Allianz. Raport wskazuje, że straty dużych jednostek spadły o ponad jedną trzecią (38%) w ciągu ostatniej dekady.

Allianz podkreślił jednak, że zatonięcie tankowca Sanchi i wpływ szkodliwego oprogramowania NotPetya na logistykę portową podkreślają, że sektor żeglugi jest wciąż testowany przez szereg tradycyjnych i pojawiających się wyzwań związanych z ryzykiem.

- Roszczenia ubezpieczeniowe były względnie łagodne, odzwierciedlając ulepszoną konstrukcję statków i pozytywne skutki polityki zarządzania ryzykiem i regulacji bezpieczeństwa w czasie - mówi Baptiste Ossena, globalny lider w zakresie produktów i kadłuba, AGCS.

- Jednakże, w miarę wzrostu wykorzystania nowych technologii na pokładach statków, spodziewamy się w przyszłości zmian w stratach morskich. Liczba roszczeń związanych z nowymi technologiami będzie rosła – dodaje.

Raport stwierdza ponadto, że prawie jedna trzecia strat w żegludze w 2017 r., czyli 30 statków, wystąpiła w regionie morskim w południowych Chinach, w Indochinach, Indonezji i na Filipinach. To o 25% więcej niż rok temu. Obszar ten był głównym globalnym punktem krytycznym strat w ciągu ostatniej dekady, prowadząc niektórych komentatorów mediów do nadania mu nazwy "nowego trójkąta bermudzki".

Pogoda, mętne morze i niższe standardy bezpieczeństwa na niektórych trasach wewnętrznych zostały uznane za główne czynniki powodujące straty.

Poza Azją, wschodnia część Morza Śródziemnego i regionu Morza Czarnego jest drugim ważnym punktem strat (17), a następnie Wyspy Brytyjske (8). Wystąpił również 29% roczny wzrost zgłoszonych wypadków w żegludze na wodach podbiegunowych (71), w oparciu o analizę AGCS.

Statki towarowe (53) stanowiły ponad połowę wszystkich statków zaginionych na całym świecie w 2017 r. Straty statków rybackich i statków pasażerskich spadły w ujęciu rok do roku. Przewoźnicy masowi stanowili pięć z 10 największych zgłoszonych całkowitych strat według tonażu. Najczęstszą przyczyną globalnych strat pozostaje zatonięcie (61 przypadków), osierocenie statków (13) oraz uszkodzenie maszynerii statku (8).

Co więcej, analiza wykazała, że piątek jest najniebezpieczniejszym dniem na morzu - w tym dniu w ciągu ostatniej dekady miało miejsce 175 strat z 1129 zgłoszonych całkowitych strat.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.