Polska powinna wykorzystać swoje możliwości do budowy wpływów w naszym regionie i zarabiania na przesyle LNG z USA - mówił w Studiu PAP Maciej Filip Bukowski, szef Programu Energetyka i Odporność w Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego. Podkreślił, że wymaga to woli całej polskiej klasy politycznej.
Prezydent Karol Nawrocki spotkał się środę w Białym Domu z prezydentem USA Donaldem Trumpem, który zadeklarował, że amerykańscy żołnierze zostaną w Polsce, a jeśli Polacy chcą, USA mogą wysłać ich więcej. Wśród tematów rozmów była też m.in. kwestia uniezależnienia Europy Środkowo-Wschodniej od dostaw rosyjskiego gazu poprzez import skroplonego gazu LNG z USA, a także wzmocnienie inicjatywy Trójmorza.
Bukowski na pytanie, czy Polska może na większą niż dotychczas skalę, stać się hubem dystrybuującym do krajów naszego regionu i zarabiającym na amerykańskim LNG odpowiedział twierdząco dodając, że potrzeba do tego woli całej polskiej klasy politycznej.
Ekspert zauważył, że potencjał biznesowy i infrastruktura w dużej mierze już są – rozbudowywany jest terminal LNG w Świnoujściu, istnieją (i tworzone są nowe) interkonektory przesyłowe z sąsiednimi krajami, są też potencjalni kupcy, szczególnie wśród krajów bałtyckich. Ocenił przy tym, że obecnie Polska nie wykorzystuje swoich zdolności w satysfakcjonujący sposób.
- Powinniśmy budować wpływy w regionie w oparciu de facto o przesył, jakim moglibyśmy dysponować w momencie, kiedy postawilibyśmy sobie za cel, mówiąc wprost, uzależnianie naszych sąsiadów od surowca, który nie jest nasz, ale który tylko my możemy posiąść, mając dostęp do morza i infrastrukturę - ocenił.
To jednak, zdaniem Bukowskiego, wymagałoby zdecydowanej, ponadpartyjnej i długofalowej polityki a takiego konsensusu brakuje wśród klasy politycznej. Dodał, że decydenci, niezależnie od afiliacji politycznej powinni zrozumieć, że takie działanie pozwoliłoby na „zbudowanie lewaru”, co leży w bezpośrednim interesie Polski.
Na pytanie, czego zabrakło podczas spotkania Nawrockiego z Trumpem, ekspert Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego podkreślił, że podczas tej, ale również każdej innej wizyty zagranicznej na wysokim szczeblu, samolot premiera czy prezydenta powinien być „wypchany pod kurek polskimi biznesmenami”.
Jego zdaniem, w odróżnieniu od praktyk stosowanych np. we Francji, polskie delegacje rzadko zabierają ze sobą przedsiębiorców, którzy mogliby wykorzystać sprzyjający klimat polityczny do podpisywania kontraktów i budowania trwałych powiązań gospodarczych.
- Problem jest strukturalny i wynika przede wszystkim z pewnego fundamentalnego braku zakorzenia tej myśli, że takie starania są istotne - ocenił, odnosząc wrażenie, że wśród naszych polityków zdaje się pokutować przekonanie, jakoby takie działania były w jakiś sposób niewłaściwe.
Polska zwiększyła przepustowość swojego jedynego terminala LNG w Świnoujściu do 8,3 mld m3 rocznie i planuje otwarcie w 2028 r. drugiego, gdańskiego terminala o przepustowości 6,1 mld metrów sześciennych. Po pełnoskalowej agresji Rosji na Ukrainę w 2022 r. Stany Zjednoczone stały się kluczowym eksporterem LNG do Europy, a jak wynika z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego, Polska jest jednym z największych unijnych importerów tego surowca.
Adrian Kowarzyk (PAP)
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych