Kapitan oraz pierwszy i drugi oficer tankowca Eagle S, wchodzącego w skład rosyjskiej floty cienia, zostali oskarżeni w Finlandii o zniszczenie pięciu podmorskich kabli, w tym energetycznego oraz telekomunikacyjnych, do czego doszło w Boże Narodzenie w Zatoce Fińskiej - poinformowała w poniedziałek fińska prokuratura generalna.
Starsi oficerowie statku, zarejestrowanego na Wyspach Cooka i płynącego z rosyjskiego portu Ust-Ługa z ładunkiem rosyjskiej ropy naftowej, byli odpowiedzialni za bezpieczne przepłynięcie, nawigację i eksploatację jednostki – wynika z akt sprawy. Według śledczych kable przerwano poprzez przeciągnięcie po dnie morza kotwicy statku na odcinku około 90 km.
Prokuratura oceniła, że wywołane tym przerwanie przesyłu energii elektrycznej estońsko-fińskim łączem EstLink2 oraz danych kablami telekomunikacyjnymi o dużej przepustowości stworzyło poważne zagrożenie dla dostaw energii i łączności w Finlandii. Oprócz konsekwencji wynikających z uniemożliwieniem eksploatacji kabli – podkreślono – operatorzy kabli ponieśli bezpośrednie szkody o łącznej wartości co najmniej 60 mln euro z tytułu kosztów naprawy.
Po półrocznej przerwie i pracach naprawczych przesył magistralą EstLink2 został wznowiony pod koniec czerwca. Awaria tymczasowo zmniejszyła przepustowość między Estonią a Finlandią o 650 MW.
Sprawą będzie zajmował się sąd rejonowy w Helsinkach. Oskarżeni odrzucili zarzuty popełnienia przestępstwa. Uważają również, że Finlandia nie ma jurysdykcji w tej sprawie, ponieważ uszkodzone odcinki kabli znajdują się poza fińskimi wodami terytorialnymi.
Tankowiec Eagle S, którego załoga składała się z ponad 20 obywateli Gruzji oraz Indii, został zatrzymany przez fińskie służby kilka godzin po uszkodzeniu kabli 25 grudnia ub.r. W nocnej operacji wejścia na pokład statku uczestniczyła straż przybrzeżna, policyjne jednostki szybkiego reagowania oraz siły zbrojne.
Po tym zdarzeniu NATO, z inicjatywy m.in. krajów bałtyckich oraz skandynawskich, zintensyfikowały działania w celu ochrony podmorskiej infrastruktury krytycznej, powołując misję Baltic Sentry (Bałtycka Warta) z udziałem okrętów wojennych państw sojuszniczych.
W marcu, po dwóch miesiącach od zatrzymania, tankowiec opuścił fiński port. Wcześniej podejrzanych członków załogi objęto zakazem wyjazdu z kraju.(PAP)
pmo/ akl/
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych