• <
PGZ_baner_2025

Zakłócanie sygnału GPS na Bałtyku nie tylko z lądu, ale i ze statków. Badały to Uniwersytet Morski i GPSPatron

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Zakłócanie sygnału GPS na Bałtyku nie tylko z lądu, ale i ze statków. Badały to Uniwersytet Morski i GPSPatron
Fot. ilustracyjna

Uniwersytet Morski w Gdyni oraz firma GPSPatron przeprowadziły półroczne badania zakłóceń sygnałów naziemnych globalnych systemów nawigacji satelitarnej na Bałtyku. Z podsumowującego obserwacje raportu wynika, że źródło tych zakłóceń znajdowało się najczęściej nie w Kaliningradzie, jak dotychczas sądzono, ale na jednostkach pływających na wodach międzynarodowych.

Od kilkudziesięciu miesięcy na Morzu Bałtyckim regularnie dochodzi do zakłóceń systemów nawigacji satelitarnej, w tym najpowszechniej stosowanego GPS. Sygnały są nie tylko zakłócane, ale też fałszowane. Działania te wpływają nie tylko na żeglugę, ale są także niebezpieczne dla lotnictwa. Dotychczas sądzono, że główne źródło zakłóceń, tzw. Baltic Jammer, znajduje się w Kaliningradzie. Najnowsze badanie wykonane wspólnie przez Uniwersytet Morski w Gdyni oraz firmę GPSPatron pokazuje, że lądowe źródło w Kaliningradzie faktycznie funkcjonuje, ale bierze na cel głównie samoloty na dużych wysokościach. Żegludze zaś przeszkadzają źródła ulokowane na statkach znajdujących się na wodach międzynarodowych.

Badanie zakłóceń przeprowadzone zostało między 2 czerwca i 28 listopada zeszłego roku. W raporcie wylistowane są wszystkie zarejestrowane w tym czasie incydenty. Łącznie były to 84 godziny zakłóceń. 13 przypadków określono jako „długotrwałe” o średnim czasie trwania wynoszącym 5 godzin i 50 minut.

Stwierdzono, że nie występuje korelacja między próbami zakłóceń sygnału dla samolotów i na poziomie gruntu, co sugeruje użycie różnych technologii.

Na podstawie charakterystyki sygnału badacze uznali, że istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że główny nadajnik zakłócający GPS i inne systemy pracuje na jednostce pływającej (lub kilku) operującej na Morzu Bałtyckim. Zestawienie incydentów zakłócania z ruchem statków może potencjalnie pomóc określić dane jednostek.

Co ciekawe, nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemów nawigacji satelitarnej powodowane czynnikami zewnętrznymi występują nie tylko na Bałtyku, rejestrowane są także w okolicy Gibraltaru.

Raport można otrzymać wypełniając formularz na stronie GPSPatron.

fot. Depositphotos


nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.