Uniwersytet Morski w Gdyni oraz firma GPSPatron przeprowadziły półroczne badania zakłóceń sygnałów naziemnych globalnych systemów nawigacji satelitarnej na Bałtyku. Z podsumowującego obserwacje raportu wynika, że źródło tych zakłóceń znajdowało się najczęściej nie w Kaliningradzie, jak dotychczas sądzono, ale na jednostkach pływających na wodach międzynarodowych.
Od kilkudziesięciu miesięcy na Morzu Bałtyckim regularnie dochodzi do zakłóceń systemów nawigacji satelitarnej, w tym najpowszechniej stosowanego GPS. Sygnały są nie tylko zakłócane, ale też fałszowane. Działania te wpływają nie tylko na żeglugę, ale są także niebezpieczne dla lotnictwa. Dotychczas sądzono, że główne źródło zakłóceń, tzw. Baltic Jammer, znajduje się w Kaliningradzie. Najnowsze badanie wykonane wspólnie przez Uniwersytet Morski w Gdyni oraz firmę GPSPatron pokazuje, że lądowe źródło w Kaliningradzie faktycznie funkcjonuje, ale bierze na cel głównie samoloty na dużych wysokościach. Żegludze zaś przeszkadzają źródła ulokowane na statkach znajdujących się na wodach międzynarodowych.
Badanie zakłóceń przeprowadzone zostało między 2 czerwca i 28 listopada zeszłego roku. W raporcie wylistowane są wszystkie zarejestrowane w tym czasie incydenty. Łącznie były to 84 godziny zakłóceń. 13 przypadków określono jako „długotrwałe” o średnim czasie trwania wynoszącym 5 godzin i 50 minut.
Stwierdzono, że nie występuje korelacja między próbami zakłóceń sygnału dla samolotów i na poziomie gruntu, co sugeruje użycie różnych technologii.
Na podstawie charakterystyki sygnału badacze uznali, że istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że główny nadajnik zakłócający GPS i inne systemy pracuje na jednostce pływającej (lub kilku) operującej na Morzu Bałtyckim. Zestawienie incydentów zakłócania z ruchem statków może potencjalnie pomóc określić dane jednostek.
Co ciekawe, nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemów nawigacji satelitarnej powodowane czynnikami zewnętrznymi występują nie tylko na Bałtyku, rejestrowane są także w okolicy Gibraltaru.
Raport można otrzymać wypełniając formularz na stronie GPSPatron.
fot. Depositphotos
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
4
Dwa niszczyciele min na Mierzei Wiślanej. Kanał dostępny dla okrętów
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach