• <
PGZ_baner_2025

Ponad 900 km2 dna Morza Bałtyckiego zostanie zbadanych pod kątem obecności materiałów niebezpiecznych

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Ponad 900 km2 dna Morza Bałtyckiego zostanie zbadanych pod kątem obecności materiałów niebezpiecznych
Fot. Urząd Morski w Gdyni

W tym tygodniu Urząd Morski w Gdyni podpisał cztery umowy na realizację zadania pn. „Rozpoznanie i ewentualna neutralizacja materiałów niebezpiecznych zalegających na dnie Morza Bałtyckiego w wybranych lokalizacjach”. Podczas prac, zbadany zostanie obszar dna Bałtyku o łącznej powierzchni ponad 900 km2.

Całkowita wartość przedsięwzięcia to prawie 150 mln zł, w tym około 28 mln zł ze środków budżetu państwa. Jest ono realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, Komponent B3.2.1 -  „Inwestycje w neutralizację zagrożeń oraz odnowę wielkoobszarowych terenów zdegradowanych i Morza Bałtyckiego”. Umowa o dofinansowanie przedsięwzięcia z Centrum Unijnych Projektów Transportowych została podpisana  10 marca br.

W ramach podpisanych umów, pod kątem obecności materiałów niebezpiecznych, badane zostaną cztery newralgiczne lokalizacje w rejonie:

  • wrak statku „Franken”,
  • pozostałości wraku statku „Stuttgart”,
  • „Głębi Gdańskiej” oraz
  • „Rynny Słupskiej”.
Obraz batymetryczny wraku statku Franken


Inwestycja, której zakończenie planowane jest w drugim kwartale 2026 roku,  obejmuje między innymi wielkoobszarowe, hydrograficzne rozpoznanie wskazanych rejonów dna pod kątem zalegania materiałów niebezpiecznych, a także prace badawcze, polegające na poborze próbek gruntu i wody do badań chemicznych oraz określenia substancji, zanieczyszczających dno.

Efektem prac, wykonanych w ramach tego przedsięwzięcia, będzie szczegółowy raport o stanie środowiska morskiego oraz „Plan neutralizacji zagrożeń”, jako analityczny dokument, opisujący całość zagadnienia wraz z wytycznymi postępowania z danym zagrożeniem w przyszłości.

Obraz batymetryczny pozostałości wraku statku Stuttgart


Celem przeprowadzenia prac badawczych  jest przede wszystkim:

  • przedstawienie w sposób metodyczny i zorganizowany zestawu danych i informacji o problemie;
  • ocena istniejącego ryzyka środowiskowego (rodzaj, wielkość, obszar, zidentyfikowanie obszarów i miejsc zagrożenia BŚT – bojowych środków trujących);
  • opracowanie historycznych informacji, dotyczących miejsc zalegania BŚT (bojowych środków trujących) i PWiN (przedmiotów wybuchowych i niebezpiecznych) wraz z wykazem możliwych obiektów (amunicji, bomb itd.), których ryzyko napotkania w tym rejonie jest realne;
  • wskazanie metody neutralizacji potencjalnych zagrożeń (lub dalszego postępowania ze zidentyfikowanymi zagrożeniami);
  • opracowanie metodologii ewentualnego wdrożenia planu neutralizacji zidentyfikowanych zagrożeń dla wskazanych, priorytetowych miejsc zalegania materiałów niebezpiecznych.

Działania pomiarowe oraz badawcze, dotyczące rozpoznania i ewentualnej neutralizacji materiałów niebezpiecznych, zalegających na dnie Morza Bałtyckiego w lokalizacjach: Rynna Słupska, Głębia Gdańska oraz wrak statku „Franken” realizować będzie Konsorcjum  w składzie: Uniwersytet Morski w Gdyni (Lider), Akademia Marynarki Wojennej oraz firma Mewo S.A. W imieniu Konsorcjum umowę podpisał JM Rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni prof. dr hab. inż. Adam Weintrit, Kapitan żeglugi wielkiej oraz Kwestor Eugeniusz Paweł Orzeszek. W podpisaniu umowy z ramienia Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni udział wziął JM Rektor-Komendant kontradmirał prof. dr hab. Tomasz Szubrycht, a firmę Mewo S.A. reprezentował Prezes Zarządu Paweł Gajewski.


Pozostałości wraku statku „Stuttgart” zbada natomiast Grupa GeoFusion Sp. z o. o., w której imieniu umowę podpisał Łukasz Porzuczek, Prezes Zarządu. Pod czterema umowa ze strony Urzędu Morskiego w Gdyni, podpisy złożyła Dyrektor Anna Stelmaszyk-Świerczyńska oraz Katarzyna Brzózka, Główny Księgowy.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.