W tym tygodniu Urząd Morski w Gdyni podpisał cztery umowy na realizację zadania pn. „Rozpoznanie i ewentualna neutralizacja materiałów niebezpiecznych zalegających na dnie Morza Bałtyckiego w wybranych lokalizacjach”. Podczas prac, zbadany zostanie obszar dna Bałtyku o łącznej powierzchni ponad 900 km2.
Całkowita wartość przedsięwzięcia to prawie 150 mln zł, w tym około 28 mln zł ze środków budżetu państwa. Jest ono realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, Komponent B3.2.1 - „Inwestycje w neutralizację zagrożeń oraz odnowę wielkoobszarowych terenów zdegradowanych i Morza Bałtyckiego”. Umowa o dofinansowanie przedsięwzięcia z Centrum Unijnych Projektów Transportowych została podpisana 10 marca br.
W ramach podpisanych umów, pod kątem obecności materiałów niebezpiecznych, badane zostaną cztery newralgiczne lokalizacje w rejonie:
Inwestycja, której zakończenie planowane jest w drugim kwartale 2026 roku, obejmuje między innymi wielkoobszarowe, hydrograficzne rozpoznanie wskazanych rejonów dna pod kątem zalegania materiałów niebezpiecznych, a także prace badawcze, polegające na poborze próbek gruntu i wody do badań chemicznych oraz określenia substancji, zanieczyszczających dno.
Efektem prac, wykonanych w ramach tego przedsięwzięcia, będzie szczegółowy raport o stanie środowiska morskiego oraz „Plan neutralizacji zagrożeń”, jako analityczny dokument, opisujący całość zagadnienia wraz z wytycznymi postępowania z danym zagrożeniem w przyszłości.
Celem przeprowadzenia prac badawczych jest przede wszystkim:
Działania pomiarowe oraz badawcze, dotyczące rozpoznania i ewentualnej neutralizacji materiałów niebezpiecznych, zalegających na dnie Morza Bałtyckiego w lokalizacjach: Rynna Słupska, Głębia Gdańska oraz wrak statku „Franken” realizować będzie Konsorcjum w składzie: Uniwersytet Morski w Gdyni (Lider), Akademia Marynarki Wojennej oraz firma Mewo S.A. W imieniu Konsorcjum umowę podpisał JM Rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni prof. dr hab. inż. Adam Weintrit, Kapitan żeglugi wielkiej oraz Kwestor Eugeniusz Paweł Orzeszek. W podpisaniu umowy z ramienia Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni udział wziął JM Rektor-Komendant kontradmirał prof. dr hab. Tomasz Szubrycht, a firmę Mewo S.A. reprezentował Prezes Zarządu Paweł Gajewski.
Pozostałości wraku statku „Stuttgart” zbada natomiast Grupa GeoFusion Sp. z o. o., w której imieniu umowę podpisał Łukasz Porzuczek, Prezes Zarządu. Pod czterema umowa ze strony Urzędu Morskiego w Gdyni, podpisy złożyła Dyrektor Anna Stelmaszyk-Świerczyńska oraz Katarzyna Brzózka, Główny Księgowy.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach