Za pierwszą godzinę parkowania turyści i przyjezdni zapłacą 6,90 zł (obecnie 5,20 zł), za drugą - 8,20 zł (obecnie 6,20 zł) - zakłada projekt zmian opłat za parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania w Sopocie. Na zmianach skorzystać mają mieszkańcy kurortu - zapowiada urząd miasta.
Marek Niziołek z biura prezydenta Sopotu poinformował w czwartek, że projekt znajdzie się w porządku obrad najbliższej sesji Rady Miasta.
"Projekt uchwały wprowadza zmiany stawek opłat za postój w Strefie Płatnego Parkowania w Sopocie, a także zwiększa ulgę za godzinę postoju dla mieszkańców Sopotu" - dodał Niziołek.
Obecnie pierwsza godzina dla turystów i osób mieszkających poza kurortem kosztuje 5,20 zł. Nowy projekt zakłada podniesienie stawki za pierwszą godzinę do 6,90 zł. Na zmianach skorzystają mieszkańcy – posiadacze Karty Sopockiej mają obecnie 50 proc. ulgę na pierwszą godzinę parkowania, za którą płacą 2,60 zł (zamiast 5,20 zł).
Nowy projekt zakłada podniesienie stawki za pierwszą godzinę do 6,90 zł, ale jednocześnie zwiększa ulgę do 71 proc. "Mieszkańcy zapłacą zatem tylko 2 zł za pierwszą godzinę postoju, a ponadto będą mogli wykorzystać tę +pierwszą godzinę+ 2 razy dziennie, a nie tak jak do tej pory tylko raz w ciągu dnia" - informuje Marek Niziołek.
Urząd podał też, że projekt zakłada podwyżkę stawek dla osób mieszkających poza kurortem za kolejne godziny. I tak druga godzina będzie kosztować - 8,20 zł (obecnie 6,20 zł); trzecia godzina - 9,80 zł (obecnie 7,40 zł); a każda następna godzina - 6,90 zł (obecnie 5,20 zł). Wzrośnie też opłata dla turystów za cały dzień parkowania (w godz. od 9.00 do 22.00) z 70,80 zł do 93,90 zł.
Jak podaje sopocki urząd, stawki godzinowe za parkowanie są wprost zależne od zmieniającego się minimalnego wynagrodzenia. Obecnie obowiązujące nie były rewaloryzowane od początku 2023 r. Wiceprezydent Sopotu Michał Banacki przekazał, że miasto czeka na rozwiązania ustawowe, które umożliwią w Sopocie pobieranie opłat za parkowanie również w weekendy. Wiceprezydent zapowiedział także konsultacje z mieszkańcami dotyczące parkowania i funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania w Sopocie. Według projektu uchwały korzystne mają też być zmiany abonamentu dla mieszkańców kurortu.
Mieszkańcy Strefy Płatnego Parkowania mniej zapłacą za abonament "M". Obecnie kosztuje on 115 zł za 30 dni na jeden pojazd. Po zmianach będzie to 100 zł za miesiąc za każdy pojazd, bez limitu pojazdów. Nie zmieni się natomiast stawka opłaty zryczałtowanej – nadal będzie to 10 zł za 30 dni. O połowę tańszy będzie abonament "N" na pojazdy osób z niepełnosprawnościami – jego nowa proponowana w projekcie cena to 5 zł za 30 dni.
Więcej trzeba będzie zapłacić za abonament ogólnodostępny (typu "O" z możliwością parkowania na terenie całej strefy), który po wprowadzeniu zmian będzie kosztować nie 350 a 500 zł za 30 dni. Droższy będzie także postój samochodem z silnikiem hybrydowym typu plug-in. Właściciele takich pojazdów za abonament "E" zapłacą 100 zł za miesiąc. Wyższe będą tzw. opłaty dodatkowe, czyli kary za nieuiszczenie opłaty za parkowanie. Opłata dodatkowa wyniesie 300 zł, przy czym w przypadku opłacenia w terminie do 7 dni, będzie ona wynosić 200 zł (bez limitu w ciągu roku).
Proponowana uchwała zmienia także obszar SPP. Dwie obecne podstrefy sezonowe, czyli A1 (ul. Winieckiego za halą) płatna od 1.06 do 15.09. w godzinach 9.00-22.00 oraz C1 (Opera Leśna – Moniuszki i ul. 23 Marca do Armii Krajowej) płatna od 15.04 do 15.10 całodobowo, podczas wydarzeń w Operze Leśnej, zostaną włączone do stref (odpowiednio) A i C, w których opłaty obowiązują przez cały rok, w godz. 9.00-22.00. (PAP)
kszy/ jann/
fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych