Sąd w Rzymie, który rozpatrywał w poniedziałek sprawę siedmiu migrantów z Egiptu i Bangladeszu umieszczonych w ośrodku przejściowym w Albanii, odesłał ją do Trybunału Sprawiedliwości UE. Sędziowie zawiesili decyzję władz zatwierdzającą pobyt migrantów w tym kraju.
To druga próba sił między rządem Włoch, który na mocy porozumienia z władzami Albanii utworzył i sfinansował tam dwa ośrodki pobytu dla migrantów, a włoskim wymiarem sprawiedliwości, kwestionującym to rozwiązanie.
W październiku 12 migrantów uratowanych na Morzu Śródziemnym i umieszczonych w albańskim ośrodku po trzech dniach przewieziono do Włoch, bo sąd w Wiecznym Mieście nie zgodził się na ich pobyt w Albanii. Sędziowie argumentowali, że migranci ci, również z Bangladeszu i Egiptu, pochodzą z krajów, które nie są bezpieczne.
W reakcję na orzeczenie, które wywołało napięcia między politykami centroprawicowej koalicji rządowej a środowiskami sędziowskimi, rząd Giorgii Meloni opracował dekret z nową listą bezpiecznych krajów pochodzenia i umieścił na niej Bangladesz i Egipt.
Zgodnie z poniedziałkową decyzją sądu, który skierował sprawę następnej grupy migrantów do TSUE, opuszczą oni ośrodek w albańskim Gjader i zostaną przewiezieni do Włoch. Ośrodki w Albanii znów będą puste.
Włoski wicepremier, lider prawicowej Ligi Matteo Salvini skomentował decyzję rzymskiego sądu słowami: "To następny wyrok polityczny nie przeciwko rządowi, ale przeciwko Włochom i ich bezpieczeństwu". "Rząd i parlament mają prawo reagować, by chronić obywateli, i będą to robić" - zaznaczył.
Z Rzymu Sylwia Wysocka (PAP)
sw/ akl/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych