Władze włoskie zatrzymały w portach dwa statki organizacji pozarządowych, ratujących migrantów na Morzu Śródziemnym. Załogom jednostek Sea Eye i Mare Go, pływającym pod niemiecką banderą, zarzucono naruszenie dekretu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w sprawie zasad niesienia pomocy na morzu. Statki mają obowiązek płynąć do portu od razu po jednej przeprowadzonej operacji.
Według władz załogi nie zastosowały się do wydanych im zaleceń po tym, gdy poprosiły o wyznaczenie portu, do którego mają wpłynąć.
Przepisy w sprawie akcji na morzu zaostrzył rząd Giorgii Meloni.
Jak podaje “Il Giornale”, zbudowany ponad 100 lat temu statek Mare Go, mimo przyznania mu Trapani na Sycylii jako portu, do którego miał się skierować po zakończeniu operacji, wziął kurs na wyspę Lampedusę. Po drodze w nocy załoga jednostki zabrała na pokład 36 migrantów i poinformowała, że nie jest w stanie dopłynąć do wyznaczonego jej portu. Za naruszenie zasad dekretu MSW statek został zatrzymany na 20 dni w porcie. Wymierzono też przewidzianą w przepisach karę administracyjną.
Statek Sea Eye otrzymał podobną karę za to, że popłynął na drugą akcję ratunkową na morzu już po tym, gdy wyznaczono mu port Ortona w Abruzji, do którego miał natychmiast się skierować. Jak zaznaczyła gazeta, cytując dowództwo Straży Przybrzeżnej, załoga popłynęła tam, gdzie na pomoc migrantom skierowano już wcześniej łódź patrolową.
Zadowolenie z decyzji w sprawie dwóch statków organizacji pozarządowych wyraziła w sobotę współrządząca Włochami prawicowa Liga, która w wydanym oświadczeniu podkreśliła: „Zagraniczne NGO nie przestrzegają włoskich przepisów w sprawie imigracji? Surowa kara i blokada jednostki. Zasady i granice muszą być szanowane, we Włoszech, jak i na całym świecie”.
Z Rzymu Sylwia Wysocka
sw/ mal/
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych