- Bardziej niż troskę o marynarzy widzę tutaj pewną kalkulację, że z tej grupy zawodowej można wyciągnąć spore środki finansowe do ZUSu. Nie jestem zwolennikiem ubezpieczenia marynarzy przez ZUS, bo nikt jeszcze nie powiedział mi, że oczekuje od rządzących takiego rozwiązania. Marynarze mają środki finansowe na zabezpieczenie się, większość z nich myśli o przyszłości zawczasu, inwestuje np. w nieruchomości. Nie wydaje mi się, by liczyli na emerytury od Państwa – mówi Paweł Skotnicki, ekspert ubezpieczeniowy.
Projekt ustawy nad którą pracowało Ministerstwo Infrastruktury i Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zakłada, że osoba zatrudniona na statku będzie uzyskiwała status marynarza wykonującego pracę na podstawie umowy o świadczenie pracy na morzu. Status ten będzie potwierdzany zaświadczeniem wydanym na wniosek przez dyrektora urzędu morskiego albo agencję zatrudnienia. Ministerstwo Infrastruktury przyznało, że jest to krok w stronę odbudowywania „polskiej bandery”, a poza składka na ubezpieczenie społeczne marynarze objęci mogą być także Funduszem Pracy czy Funduszem Solidarnościowym.
Eksperci przyznają, że inicjatywa jest szeroko dyskutowana przez marynarzy. Paweł Skotnicki, ekspert ubezpieczeniowy zauważa, że marynarze dotychczas nie zgłaszali potrzeby ubezpieczenia publicznego. Ekspert przyznaje, że jest to dla wielu dodatkowa danina z której tak naprawdę nie skorzystają.
- Nie rozumiem dlaczego ogłoszono sukces w temacie w którym tak naprawdę nikt nie oczekiwał działania ze strony Ministerstwa. Odbieram raczej sygnały zaniepokojenia, co będzie się działo i czy będzie to dla marynarzy duże obciążenie. Marynarze nie zrezygnują z ubezpieczenia osobistego na rzecz emerytury z ZUS, bo nikt rozsądny by tego nie zrobił. Naprawdę marynarze świetnie sobie radzą i nie trzeba ich uszczęśliwiać
- Projekt ten przeszacowuje liczbę marynarzy, których on dotyczy. Same założenia i cel jest jeszcze dość niejasny. Obecnie marynarze mogą płacić składkę dobrowolnie i nie ma tłumu zainteresowanych. Ten temat jest marginalny. Nie mamy tabunu marynarzy głodujących na emeryturach. Jeżeli marynarze chcieli być ubezpieczeni w polskim systemie to robili to bez problemów. 99% marynarzy traktuje państwową emeryturę jako coś, co nie istnieje – mówi Paweł Skotnicki.
- Emerytura z ZUS nigdy nie będzie dla marynarza satysfakcjonująca. Nie obawiam się więc, że zmiana wprowadzona przez ministerstwo sprawi, że marynarze zrezygnują z prywatnych ubezpieczeń, oszczędzania na emeryturę czy inwestowania. Obawiam się tylko, że dla marynarzy wchodzących na rynek pracy to, co będzie proponowane przez Państwo będzie wystarczające, a to oczywista nieprawda – mówi ekspert ubezpieczeniowy.
Na początku maja wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował: „Rozwiązujemy problem z ubezpieczeniem społecznym marynarzy! Projekt ustawy został dzisiaj przyjęty przez Radę Ministrów. Aktualnie kilkanaście tysięcy marynarzy nie ma ubezpieczenia, bo pracują na statkach pływających pod banderami państw trzecich. Czas to zmienić!”
Rząd zapowiada „preferencyjne składki”, które wpłyną także na obniżenie kosztów działalności armatorów. – Musicie też wiedzieć, że uregulowanie kwestii ubezpieczeń to jeden z trzech kluczowych kroków, których realizacja pozwoli na przywrócenie polskiej bandery – napisał wiceminister Marchewka.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych