Ogłoszony jeszcze w 2024 roku projekt dotyczący zmiany ustawy o m.in. systemie ubezpieczeń społecznych ma wejść w końcu w życie. Nowelizacja, zgodnie z założeniami, ma dotyczyć marynarzy wykonujących pracę na statkach o przynależności innej niż polska, do których nie mają zastosowania przepisy unijne o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Celem rządu uregulowanie tego ma zapewnić ochronę tysięcy polskich obywateli pracujących na statkach pływających pod banderami państw trzecich. Nowe rozwiązania mają wejść w życie od 1 lipca 2025 roku.
O projekcie i jego przyjęciu 6 maja 2025 roku przez Radę Ministrów poinformowało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Projekt zakłada, że osoba zatrudniona na statku będzie uzyskiwała status marynarza wykonującego pracę na podstawie umowy o świadczenie pracy na morzu. Status ten będzie potwierdzany zaświadczeniem wydanym na wniosek przez dyrektora urzędu morskiego albo agencję zatrudnienia, na podstawie umowy, zgodnie z którą marynarz świadczy pracę na morzu, wpisów do książeczki żeglarskiej lub praktyki pływania potwierdzonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ustawy o bezpieczeństwie morskim.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, wiceminister Arkadiusz Marchewka przekazał w poście na portalu X (dawniej Twitter), że po wdrożeniu projektu zostanie rozwiązany problem z ubezpieczeniem społecznym marynarzy, a preferencyjne składki w zamierzeniu wpłyną także na obniżenie kosztów działalności armatorów. Polityk wskazał też, że uregulowanie kwestii ubezpieczeń to jeden z trzech kluczowych kroków, których realizacja pozwoli na przywrócenie polskiej bandery.
Rozwiązujemy problem z ubezpieczeniem społecznym marynarzy!
— Arkadiusz Marchewka (@A_Marchewka) May 6, 2025
Projekt ustawy został dzisiaj przyjęty przez Radę Ministrów.
Aktualnie kilkanaście tysięcy marynarzy nie ma ubezpieczenia, bo pracują na statkach pływających pod banderami państw trzecich. Czas to zmienić!…
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje, że
warunkiem objęcia obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi (emerytalnym
i rentowymi, chorobowym oraz wypadkowym) będzie złożenie w Zakładzie
Ubezpieczeń Społecznych zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych wraz z
zaświadczeniem wystawionym przez dyrektora urzędu morskiego lub agencję
zatrudnienia. Obowiązek opłacenia składek będzie trwał przez 12 miesięcy
liczony od dnia wskazanego w zaświadczeniu jako dzień uzyskania statusu
marynarza wydanym przez dyrektora urzędu morskiego lub agencję
zatrudnienia. W tym okresie marynarz będzie objęty pełną ochroną
ubezpieczeniową, z wyłączeniem okresu, w którym po zakończeniu pracy na
morzu dokona „zawieszenia” statusu marynarza na okres od miesiąca do
maksymalnie 3 miesięcy. Marynarz będzie sam przekazywał do ZUS
zgłoszenie do ubezpieczeń w terminie miesiąca od wydania zaświadczenia,
czyli do upływu terminu jego ważności.
Pracownik wykonujący
pracę na morskim statku pod polską banderą, jeżeli będzie chciał zmienić
tytuł do ubezpieczeń społecznych z pracowniczego na nowy tytuł
marynarza, ma przekazać swojemu pracodawcy (dotychczasowemu płatnikowi
składek) oświadczenie o wyborze tytułu do ubezpieczeń oraz kopię
zaświadczenia wydanego przez dyrektora urzędu morskiego albo agencję
zatrudnienia oraz zgłosić się do ubezpieczeń jako marynarz. W takiej
sytuacji pracodawca przekaże do ZUS wyrejestrowanie z ubezpieczeń jako
pracownika od dnia wskazanego w zaświadczeniu jako dzień uzyskania
statusu marynarza.
Podstawa wymiaru składek marynarza będzie ustalana w stosunku do minimalnego wynagrodzenia, możliwe będzie jednak zadeklarowanie wyższej kwoty podstawy wymiaru składek. Dodatkowo obowiązkowe będzie opłacanie składek na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy oraz składki na ubezpieczenie zdrowotnej.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych