Państwa Unii Europejskiej będą postulować obniżenie tzw. price cap na rosyjską ropę, czyli limitu cenowego na surowiec transportowany drogą morską. Obecnie wynosi 60 dolarów za baryłkę, UE chce, by było to 50 dolarów. O wszystkim zadecydują ministrowie finansów państw G7.
Unijny komisarz ds. gospodarczych Valdis Dombrovskis podał, że Unia Europejska zaproponuje ministrom finansów państw G7 obniżenie limitu cenowego na rosyjską ropę transportowaną drogą morską. Obecnie wynosi on 60 dolarów. Dombrovskis nie podał o jakim limicie myśli UE, ale Reuters donosi, że rozmowy wewnątrz Unii dotyczą 50 dolarów. Powodem propozycji ma być fakt, że obecna cena baryłki ropy jest już niższa niż price cap, co jest spowodowane zamieszaniem na rynkach, wywołanym m.in. amerykańskimi cłami.
Propozycja ma paść oficjalnie podczas spotkania ministrów finansów G7 w tym tygodniu. Wezmą w nim udział ministrowie USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch i Japonii, ale także reprezentanci Komisji Europejskiej. Dombrovskis stwierdził, że spodziewa się zainteresowania ze strony innych partnerów G7.
Tzw. price cap obowiązuje od 2022 roku. Zakazuje on handlu rosyjską ropą transportowaną drogą morską, jeśli cena za baryłkę przekracza 60 dolarów. Obowiązuje też zakaz świadczenia usług transportowych, ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych dla takich ładunków powyżej ustalonej kwoty. Jest to część sankcji gospodarczych nałożonych na Rosję. Price cap miał zmarginalizować wpływy Moskwy z handlu surowcami, by zmniejszyć ilość dostępnych środków, wykorzystywanych przez reżim Putina na finansowanie wojny w Ukrainie.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych