Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak spotkał się ze swoim odpowiednikiem z Korei Południowej, Sang-woo Parkiem, by omówić temat rozwoju połączeń transportowych w branży lotniczej i morskiej między oboma państwami. Omawiano także rolę Polski w odbudowie Ukrainy oraz zaangażowanie południowokoreańskie w tym kraju.
W trakcie spotkania Dariusz Klimczak podkreślił strategiczne atuty Polski i gotowość do zacieśniania współpracy z Koreą Południową. Aktualnie sprawowana polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej ma stawiać na bezpieczeństwo, odporność i konkurencyjność
– Polska oferuje dziś nie tylko infrastrukturę europejskiej klasy, ale także długofalowe zaangażowanie strategiczne. Jesteśmy gotowi być dla Korei Południowej zaufanym partnerem transportowym, odpornym i przewidywalnym – podkreślił.
Minister zachęcił także koreańskie przedsiębiorstwa i gestorów ładunków do korzystania z polskich portów, tak lotniczych jak i morskich, podkreślając ich nowoczesność, ciągły rozwój, a także bycie wolnymi od zatorów. Wskazał, że polskie władze liczą na zwiększenie częstotliwości połączeń lotniczych Warszawa–Seul, a już dziś popyt ma przewyższać podaż. Dodał przy tym, że Centralny Port Komunikacyjny ma otworzyć kolejne możliwości dzięki wzrostowi przepustowości. Dotyczy to tak transportu pasażerskiego jak i towarowego drogą powietrzną.
🇵🇱🤝🇰🇷Polska–Korea: rozmowy o współpracy transportowej
— Dariusz Klimczak (@DariuszKlimczak) May 19, 2025
Spotkanie z ministrem Sang-woo Parkiem podczas którego omówiliśmy rozwój połączeń ✈️🚢 i rolę Polski 🇵🇱 w odbudowie Ukrainy 🇺🇦 oraz współpracę z Koreą Południową 🇰🇷.
🔊 W trakcie spotkania podkreśliłem strategiczne atuty… pic.twitter.com/b34pe0A9Vn
Podsumowując spotkanie Dariusz Klimczak zaznaczył, że Polska staje się kluczowym centrum logistycznym Europy Środkowo-Wschodniej, a w obecnej sytuacji geopolitycznej może pełnić także funkcję „bramy na świat” dla Ukrainy.
Należy tu również dodać rosnącą role polskich portów morskich, biorąc pod uwagę połączenia transportowe Azja-Europa wielu czołowych przewoźników. Dotyczy to również możliwości, jakie dają połączenia z czołowymi, południowokoreańskimi portami Busan, Kwangyang i Ulsan, szczególnie jeśli w grę wchodziłby rozwój bezpośrednich serwisów morskich.
Obok rozmów na niwie transportowej Polska intensywnie od lat współpracuje z Koreą Południową na niwie zbrojeniowej. Przykładem tego są dostawy drogą morską południowokoreańskiego uzbrojenia, w tym czołgów K2, armatohaubic K9, samolotów FA-50, czy też wyrzutni HOMAR-K. Trwają także rozmowy dotyczące ewentualnej współpracy w ramach programu „Orka”, dotyczącego zakupu nowoczesnych okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej. Obie strony rozmawiają także na temat transferu technologii do Polski, a także tworzenia komponentów i serwisowania uzbrojenia na miejscu.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych