Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku spadają w reakcji na podniesienie przez Arabię Saudyjską cen surowca bardziej niż się tego spodziewano na rynkach - informują maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na luty kosztuje na NYMEX w Nowym Jorku 73,67 USD, niżej o 0,39 proc.
Brent na ICE na marzec jest wyceniana po 76,22 USD za baryłkę, po zniżce o 0,39 proc.
Inwestorów zaniepokoiły działania Arabii Saudyjskiej, która podwyższyła ceny swojej ropy dla odbiorców w Azji - na luty - bardziej niż się tego spodziewano. Może to być sygnał, że ten największy na świecie eksporter ropy naftowej będzie musiał zmierzyć się z ograniczeniem podaży w Azji - na swoim największym rynku po tym, jak kraje sojuszu OPEC+ wycofały się ze zwiękzsenie dostaw ropy na globalne rynki.
Saudyjski koncern Aramco ustalił cenę ropy Arab Light z premią 1,50 USD na baryłce. To wyżej o 60 centów w porówaniu z prognozowaną przez agencję Bloomberg podwyżką o 10 centów. Tymczasem traderzy na rynkach ropy ignorują od wielu tygodni niezliczone ryzyka geopolityczne, które w 2024 r. dotknęły Bliski Wschód, a w cenach ropy nie ma już wliczanej wcześniej premii za ryzyko.
Analitycy Morgan Stanley twierdzą, że prawdopodobnie cena ropy Brent "zakotwiczy się" na poziomie ok. 70 USD za baryłkę. Bank prognozuje nadwyżkę ropy na rynkach na świecie w tym roku na poziomie 700 tys. baryłek dziennie, gdyż podaż surowca z krajów OPEC i innych producentów spoza tego kartelu przewyższa wzrost popytu. (PAP Biznes)
aj/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych