W siedzibie RFK podpisano list intencyjny pomiędzy Agencja Rozwoju Przemysłu S.A., Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., Jelcz Sp. z o.o. i RFK Sp. z o.o. Ma to być kamień milowy łączący szacunek do przemysłowego dziedzictwa regionu z ambitnym planem rozwoju gospodarczego. W halach dawnej fabryki Rafako, obecnie Raciborskiej Fabryki Komponentów (RFK), powstawać będą podwozia wykorzystywane m.in. w systemach rakietowych i radarowych programu Narew. W wydarzeniu wzięli udział m.in. premier Donald Tusk i wiceminister MON Cezary Tomczyk.
Dzięki tej współpracy Racibórz zyskuje nową funkcję, stając się ośrodkiem produkcji pojazdów wojskowych kluczowych dla bezpieczeństwa Polski. To również setki nowych miejsc pracy i przykład odpowiedzialnego wykorzystania potencjału po Rafako S.A.
– Jelcz ratuje Racibórz, ale i Racibórz ratuje Jelcza. I to jest ta synergia, która pokazuje, jak działa nowoczesny patriotyzm gospodarczy – podkreślił premier Donald Tusk.
RFK to spółka utworzona przez ARP, Towarzystwo Finansowe „Silesia” oraz Polimex Mostostal w celu przejęcia aktywów upadającej spółki Rafako. W połowie kwietnia 2025 r. szef rządu zapowiedział, że państwo zainwestuje w Rafako, aby przekształcić spółkę w producenta zbrojeniowego. 29 kwietnia br. Prezes Rady Ministrów poinformował o przekazaniu 700 mln zł do Agencji Rozwoju Przemysłu. Środki miały zostać przeznaczone m.in. na wsparcie raciborskiej firmy.
Decyzja o współpracy obu podmiotów i zlokalizowaniu w Raciborzu produkcji samochodów wojskowych jest bardzo dobrze przemyślanym pod kątem biznesowym projektem. Przedsięwzięcia prowadzone w Raciborzu nie tylko przyniosą zysk, ale będą też miały bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo oraz lokalną społeczność. Ma obecnie wiele zamówień z Agencji Uzbrojenia i potrzebuje rozbudowy zdolności produkcyjnych. Na podwoziach, które będą powstawały w Raciborzu i które są niezbędne z punktu widzenia polskiego wojska, będą montowane rakiety i radary, m.in. dla realizacji programu "Narew". Jest on jednym z wielu elementów Programu Operacyjnego „System Obrony Powietrznej”, określanego także jako „Tarcza Polski”. Celem tego przedsięwzięcia jest osiągnięcie zdolności operacyjnej do obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej, w szczególności z zakresu zapewnienia osłony obiektów, centrów administracyjno-gospodarczych, wojsk w rejonach operacyjnego rozwinięcia i w trakcie połączonej operacji obronnej, zarówno w układzie narodowym, jak i sojuszniczym. Dotyczy to obrony zarówno infrastruktury lądowej, jak i morskiej oraz nabrzeżnej, co wiąże się też z przedsięwzięciami związanymi z rozwojem zdolności obrony przeciwlotniczej morskiego rodzaju sił zbrojnych.
Agencja Rozwoju Przemysłu posiada 1/3
udziałów Raciborskiej Fabryce Komponentów. Ma to pozwolić na
uruchomienie w tym miejscu nowych zakładów produkcyjnych, m.in. w
sektorze zbrojeniowym. Chodzi także o wsparcie regionu raciborskiego
oraz zapewnienie impulsu rozwojowego dla lokalnej społeczności i
przedsiębiorców. Rafako posiadające ponad 70-letnie doświadczenie
dostarczało specjalistyczne rozwiązania dla sektora energetycznego,
ciepłownictwa oraz branży ropy i gazu w Polsce oraz za granicą.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych