Premier Mateusz Morawiecki podkreślił w czwartek na konferencji think tanku Atlantic Council konieczność mocniejszego zaangażowania się USA w Inicjatywę Trójmorza. Ocenił, że projekt ten "jest wciąż niedoceniany" przez stronę amerykańską.
Szef polskiego rządu wziął udział w wirtualnej konferencji światowych liderów zorganizowanej przez Atlantic Council.
W rozmowie z Ianem Brzezinskim, ekspertem tego think tanku, Morawiecki stwierdził, że "Inicjatywa Trójmorza jest wciąż niedoceniana przez administrację Stanów Zjednoczonych". W ocenie premiera obszar Europy Środkowej powinien być interesujący dla amerykańskich inwestorów i stanowić dla nich "bramę do UE", szczególnie w okresie odbudowy gospodarczej po pandemii.
Morawiecki podkreślił, że Inicjatywę Trójmorza stworzono, by "wzmocnić naszą tożsamość i siłę naszej gospodarki w stosunku do Chin".
W kontekście rywalizacji z Moskwą i Pekinem Morawiecki opowiedział się ze współpracą między USA i UE. Wskazał na "te same systemy wartości i interesy" w sprawach dotyczących Rosji, potencjalnej czwartej fali pandemii Covid-19 czy wyzwań związanych ze zmianami klimatycznymi i nierównościami.
Trójmorze jest inicjatywą polityczno-gospodarczą powołaną w 2015 roku z inicjatywy prezydentów Polski i Chorwacji. Obecnie członkami grupy jest 12 państw członkowskich UE położonych między Adriatykiem, Bałtykiem i Morzem Czarnym. W skład Inicjatywy wchodzą: Austria, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Węgry.
Celem inicjatywy jest promowanie dialogu oraz współpracy gospodarczej na rzecz rozwoju infrastruktury w regionie w sferze produkcji energii, transportu oraz usług cyfrowych. W październiku 2020 roku w stolicy Estonii odbył się szczyt Trójmorza z udziałem siedmiu prezydentów państw regionu, którzy uczestniczyli w spotkaniu wirtualnie i trzech, którzy byli na miejscu, w Tallinie.
Fundusz Trójmorza, zainicjowany przez Bank Gospodarstwa Krajowego i rumuński EximBank, stanowi ekonomiczny instrument Inicjatywy Trójmorza. Przedstawiciele Funduszu deklarują chęć zebrania około 3-5 mld euro. Inwestycje z tych środków w infrastrukturę mają zniwelować różnice w rozwoju między krajami regionu a zachodnią częścią Starego Kontynentu oraz rozwinąć połączenia Północ-Południe.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych