pc
Władze Tuvalu, liczącego 11 tys. mieszkańców miniaturowego kraju złożonego z dziesiątków koralowych wysepek na Oceanie Spokojnym i zagrożonego zmianami klimatycznymi, zwróciły się do prezydenta USA Donalda Trumpa, aby nie odstępował od porozumienia paryskiego.
– Zmiany klimatyczne to niebezpieczeństwo, które zagraża istnieniu Tuvalu – oświadczył w piątek premier Enele Sosene Sopoaga, który zwrócił się do Trumpa, aby nie porzucał porozumienia paryskiego i wykazał się poczuciem odpowiedzialności godnym męża stanu.
Większe tylko od Watykanu, maleńkie wyspiarskie państwo o powierzchni 25 km kwadratowych, położone między Australią a Hawajami na południowym Pacyfiku, może się stać pierwszym krajem członkowskim ONZ, który zniknie z map wskutek następstw zmian klimatycznych i podniesienia się poziomu oceanów.
Premier Sopoaga powiedział w wywiadzie dla agencji EFE, że jego kraj już odczuwa skutki podnoszenia się poziomu wód oceanu: znikają plaże, następuje erozja, maleńki archipelag nawiedzają na zmianę susze i powodzie, woda morska zalewa plantacje, następuje zasolenie źródeł wody pitnej, zmniejszają się plony, maleją połowy ryb.
Tuvalczycy się nie poddają. Stosując technologię zapożyczoną od Holendrów, rozpoczęli realizację projektu powiększania masy gruntów jednej z wysp archipelagu. Wykorzystują do tego piasek z zatoki, aby dobudować do jednej z już istniejących wysp jeszcze jedną.
– Jesteśmy bardzo zmartwieni, zaniepokojeni i odmalowuje się to na twarzach mieszkańców Tuvalu, którzy coraz liczniej emigrują do Nowej Zelandii i na Fidżi. W ciągu ostatnich 15 lat wyjechało stąd około 20 proc. ludności, od trzech do czterech tysięcy Tuvalczyków – dzieli się wielkimi problemami małego kraju premier Sopoaga, który zwrócił się do prezydenta Trumpa, aby nie wyrzekał się swej odpowiedzialności i nie odstępował od porozumienia paryskiego.
– Stany Zjednoczone powinny zademonstrować swe silne przywództwo w kwestii zmian klimatycznych – apeluje Sopoaga. I dodaje: „Płyniemy na jednej i tej samej wielkiej łodzi. Mamy tylko tę planetę”.
Donald Trump zapewniał, że nie podejmie decyzji w sprawie porozumienia paryskiego do czasu swego powrotu ze szczytu G7, który odbędzie się 26-27 maja we Włoszech. Paryskie porozumienie zawarte w grudniu 2015 roku zobowiązuje sygnatariuszy do ograniczenia emisji dwutlenku węgla i innych gazów przyczyniających się – zdaniem przygniatającej większości naukowców – do ocieplenia klimatu Ziemi.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych