ew
W USA ropa drożeje we wtorek o 0,6 proc. po wzroście notowań podczas poprzedniej sesji zaledwie o 0,2 proc. Surowiec mógłby mocniej zdrożeć, zwłaszcza że w ubiegłym tygodniu stracił 9,6 proc., ale amerykańscy producenci ropy z łupków raczej na to nie pozwolą, bo są coraz aktywniejsi - podają maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na marzec na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 59,73 USD, po zwyżce o 44 centy.
Brent w dostawach na kwiecień na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie drożeje o 42 centy do 63,01 USD za baryłkę.
Sytuacja na globalnych giełdach akcji poprawiła się po ostatnich dużych zniżkach, a w poniedziałek na parkietach w Europie i USA były wzrosty indeksów po ponad 1 proc. To powinno też wpływać na mocniejszą poprawę sentymentu na giełdach paliw, ale tak nie jest.
Inwestorom sen z powiek spędza rosnąca produkcja ropy w USA z łupków.
Departament Energii (DoE) ocenia, że w marcu produkcja ropy z łupków w USA będzie wyższa o 110.000 baryłek dziennie. Już teraz produkcja ropy wynosi tam ponad 10 mln baryłek dziennie.
W piątek firma Baker Hughes poinformowała, że w USA w ubiegłym tygodniu wzrosła liczba nowych wierni ropy z łupków - aż o 26, najwięcej od roku, do 791 - najwyżej od prawie 3 lat.
Na rynkach jest niepokój, że przy tak wysokiej aktywności producentów ropy z łupków w USA, działania krajów OPEC i Rosji, które od wielu miesięcy dostarczają mniejsze ilości ropy, aby doprowadzić do równowagi na rynkach paliw - mogą zostać zakłócone.
"Obawy o popyt na rynkach paliw nieco przygasły, bo mamy odbicie na rynkach akcji" - mówi Takayuki Nogami, główny ekonomista Japan Oil, Gas & Metals National Corp.
"Ale wśród inwestorów jest niepokój, czy uda się doprowadzić do równowagi na rynkach paliw do końca tego roku, bo produkcja surowca w USA rośnie" - dodaje.
"Taka równowaga na giełdach paliw może zostać osiągnięta dopiero w 2019 roku, albo jeszcze później, zamiast do końca 2018 r." - nie wyklucza Nogami.
W poniedziałek WTI na NYMEX zdrożała o 9 centów.
W ubiegłym tygodniu ropa w USA staniała o 6,25 USD, czyli 9,6 proc.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych