JK
W ramach V rundy Dialogu Strategicznego Polska-Chiny odbywającej się 28 września br. w Pekinie wiceminister spraw zagranicznych Marek Magierowski odbył rozmowy z wiceszefem chińskiej dyplomacji Wang Chao.
Podczas spotkania dokonano szerokiego przeglądu kwestii bilateralnych, jak również omówiono najważniejsze zagadnienia dotyczące aktualnych wydarzeń na arenie międzynarodowej.
W rozmowie ze swoim chińskim odpowiednikiem wiceminister Magierowski przedstawił propozycje wzmocnienia mechanizmów polsko-chińskiego partnerstwa strategicznego. Wiceszefowie dyplomacji obu państw omówili także szereg obszarów współpracy dwustronnej, m.in. w zakresie inwestycji, infrastruktury, handlu, polityki klimatycznej i energetycznej, kultury, turystyki oraz współpracy na szczeblu regionalnym i lokalnym. W zakresie współpracy wielostronnej w formacie 16+1, grupującym kraje środkowo- i wschodnioeuropejskie oraz Chiny, obaj wiceministrowie wymienili opinie na temat zbliżającego się szczytu premierów w Budapeszcie w listopadzie. Zwrócili przy tym uwagę m.in. na towarzyszące mu Forum Biznesu, które tworzy dodatkowe możliwości kontaktu dla przedsiębiorców polskich i chińskich. Wiceminister Magierowski przypomniał też o II Spotkaniu Ministrów Transportu 16+1, które odbędzie się w Warszawie w dniach 25-26 października. – Wierzymy, że Chiny będą zainteresowane planowanymi projektami dotyczącymi żeglugi śródlądowej w Polsce, a rozmowy podczas październikowej konferencji mogłyby przybliżyć konkretne decyzje w tym obszarze naszej współpracy – powiedział wiceszef polskiego MSZ.
– Polska jest największym partnerem Chin w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, jak też jednym z najważniejszych krajów Unii Europejskiej dla Pekinu – stwierdził wiceminister Wang Chao. Wiceszef chińskiej dyplomacji podkreślił bardzo dobre relacje polsko-chińskie, pozytywnie odnosząc się do konkretnych propozycji strony polskiej w zakresie kalendarza dalszych kontaktów politycznych, w tym wysokiego szczebla. Zadeklarował wsparcie chińskiego MSZ dla przedstawionych projektów współpracy sektorowej. Wiceministrowie rozmawiali ponadto o kluczowych zagadnieniach i najważniejszych problemach w zakresie bezpieczeństwa regionalnego w Europie i Azji, kładąc nacisk na konieczność przestrzegania prawa międzynarodowego i pokojowego rozwiązywania sporów. Wśród omówionych tematów znalazły się sytuacja na Półwyspie Koreańskim, relacje chińsko-amerykańskie, aktualna sytuacja w UE, konflikt na Ukrainie, polityka Chin w Azji Środkowej i Południowej, cyberbezpieczeństwo, a także szereg kwestii gospodarczych, w tym w kontekście relacji UE-Chiny. Wiceminister Wang Chao pogratulował Polsce wyboru na niestałego członka Rady Bezpieczeństwa ONZ na dwuletnią kadencję, która rozpocznie się 1 stycznia 2018 r., a także z uznaniem wyraził się o goszczeniu w Katowicach kolejnej konferencji klimatycznej COP24 w 2018 r. Zadeklarował przy tym gotowość ChRL do ścisłej współpracy z Polską w tych gremiach.
Dialog strategiczny jest jednym z mechanizmów polsko-chińskiego partnerstwa strategicznego, ustanowionego w 2011 r. i wzmocnionego w 2016 r. Rozmowy na szczeblu wiceministrów spraw zagranicznych odbywają się w cyklu dorocznym, na przemian w obu państwach. Podczas wizyty w Pekinie wiceminister Magierowski spotkał się także z wiceszefem Centrum Badań nad Rozwojem Rady Państwowej ChRL, a także z ekspertami międzynarodowymi pracującymi w Chinach.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych